W Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano pierwsze umowy na dofinansowanie inwestycji w ramach programu "Łącząc Europę" (CEF). Łączna wartość dziewięciu projektów wyniesie 11,7 mld zł a dotacja z CEF wyniesie 8,2 mld. 3/4 z tych pieniędzy trafi do Polskich Linii Kolejowych.
Umowy ws. wsparcia inwestycji PLK podpisano 30 maja. W konkursie CEF jako jedne z pierwszych projektów wyłoniono 7 inwestycji PLK: modernizacje linii E59 Wrocław – Poznań (odcinek od granicy województwa dolnośląskiego do Czempinia), modernizację linii Poznań – Szczecin, remont kolejnego fragmentu linii Białystok – Warszawa (odcinek Warszawa Rembertów – Sadowne), remont linii 447 Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki, prace na linii obwodowej w Warszawie, likwidacja przejazdów w poziomie szyn oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych na Centralnej Magistrali Kolejowej. Dofinansowanie otrzyma też GDDKiA na budowę odcinka drogi S61 oraz Port Świnoujście na budowę infrastruktury intermodalnej i poprawę dojazdu drogowego i kolejowego.
– Kończymy pewien etap, który rozpoczął się w lutym 2015 r. kiedy złożyliśmy 13 wniosków o dofinansowanie z programu Łącząc Europę, a z tych projektów 10 otrzymało już akceptację Komisji Europejskiej. Przy czym wstępna decyzja zapadła w lipcu ubiegłego roku, a zapewnienia finansowe miały miejsce pod koniec ubiegłego roku, natomiast w chwili obecnej kończymy ten procesy, czyli podpisujemy umowę z beneficjentami i uruchamiamy finansowanie. Te inwestycje się już toczą na różnym etapie realizacji. Wszystkie są co najmniej na etapie rozstrzygania przetargów. Jestem przekonany, że zgodnie z założeniami programu inwestycje te zakończą się do 2020 r. – powiedział po podpisaniu umów wiceminister rozwoju Witold Słowik.
Połowa puli narodowej rozdysponowana
Jak zapowiedział minister, dzisiejsza umowa to nie jest koniec dobrych informacji. Polsce udało się zakończyć proces redystrybucji ok. połowy środków z CEF w ramach koperty narodowej. Program Łącząc Europę obejmuje dwie pule: jedna podzielona na koperty dedykowane poszczególnym państwom członkowskim a druga ogólna, z której finansowane są projekty we wszystkich państwach UE.
– W ramach puli narodowej Polska ma przyznane 4,14 mld euro. Odbyły się dwa nabory, z których pierwszy zakończył się dzisiaj podpisaniem umowy. Drugi nabór się toczy. Do 16 lutego był termin składania wniosków. Złożyliśmy projekty o wartości 2,5 mld euro, czyli nieznacznie przekraczającej dostępna pulę. Jeżeli jakieś środki zostaną, a wstępna decyzja zapadnie w lipcu, to możliwe, że będzie trzeci nabór. Jest duże prawdopodobieństwo, że do końca roku będziemy mieli rozdysponowane środki z CEF w ramach puli narodowej – zapowiedział Słowik. – Aplikujemy też do puli ogólnoeuropejskiej. W ramach pierwszego naboru Polska otrzymała akceptację dofinansowania na 7 projektów. W ramach drugiego naboru złożono 10 wniosków, które są w trakcie procedowania. Po wyczerpaniu środków z koperty narodowej będziemy w szerszym zakresie aplikować o dofinansowanie z puli ogólnej – dodał.
PLK zmodernizuje magistrale kolejowe
PLK w ramach pierwszego naboru z CEF otrzyma wsparcie na 7 projektów. Pierwszy dotyczy prac na linii E59 Wrocław – Poznań odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń Realizacja projektu zakończy modernizację połączenia stolic województwa dolnośląskiego i wielkopolskiego. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. W efekcie podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się do 1 godz. i 20 minut. W ramach inwestycji PKP PLK zmodernizuje 72 km torów, sieć trakcyjną i wymieni urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowane będą stacje Rawicz i Bojanowo oraz przystanki: Kaczkowo i Rydzyna.
Na tej samej linii kolejowej (E59) PKP PLK realizuje inwestycję, która o 30 min. skróci czas przejazdu koleją z Poznania do Szczecina. Na odnowionych torach 118-kilometrowego odcinka Poznań Główny – Szczecin Dąbie, prędkość maksymalna połączeń pasażerskich wzrośnie ze 120 do 160 km/h. Modernizacja obejmie pełną wymianę torów. Przebudowane zostaną m.in. wszystkie wiadukty i mosty, urządzenia sterowania ruchem.
Na linii E20 Warszawa – Poznań modernizację 230 km torów, 10 stacji i przystanków. To wszystko zapewni komfortową, szybką i bezpieczną podróż. Modernizacja trasy Sochaczew – Swarzędz, kluczowej części magistrali Warszawa – Poznań, pozwoli na przejazd 500 pociągów na dobę – czyli prawie dwukrotnie więcej niż obecnie. Międzynarodowa linia kolejowa E20, której częścią jest trasa Warszawa Zachodnia – Kunowice, w tym odcinek Sochaczew – Swarzędz to linia o państwowym znaczeniu, część II Paneuropejskiego Korytarza Transportowego, która jest najważniejszym i najkrótszym połączeniem krajów Unii Europejskiej z Europą Wschodnią i dalej Azją. Jest to istotny ciąg komunikacyjny, kluczowy dla powiązań regionalnych, międzyregionalnych i międzynarodowych, zarówno w ruchu pasażerskim jak i towarowym.
Szybciej do Białegostoku
Wsparcie z CEF otrzyma tez projekt na linii E745 Warszawa – Białystok. Chodzi o 35-kilometrowy odcinek Sadowne – Czyżew. To kolejny etap jednego z priorytetowych przedsięwzięć PLK, modernizacji linii kolejowej E75 (Rail Baltica). Zadanie obejmuje polski odcinek korytarza Morze Północne-Morze Bałtyckie, od Warszawy do Trakiszek (granicy z Litwą). Dzięki przebudowie linii i podniesieniu prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h, skróci się czas przejazdu pomiędzy Warszawą a Białymstokiem.
Kolejny projekt, czyli przebudowa linii kolei podmiejskiej Warszawa Zachodnia – Grodzisk Mazowiecki jest jednym z etapów przebudowy Warszawskiego Węzła Kolejowego. Efektem inwestycji na 22-kilometrowej linii 447 będzie większa niezawodność przejazdu, lepsza obsługa pasażerów na stacjach i przystankach oraz możliwość szybszej jazdy pociągów. Po zakończeniu prac wzrośnie prędkość pociągów pasażerskich z 90 km/h do 120 km/h. Na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony będą przebudowane i wyposażone w wygodne estetyczne wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie, a także urządzenia informacji pasażerskiej. Ponad to dofinansowanie otrzyma modernizacja kolei obwodowej w Warszawie oraz likwidacja przejazdów na poziomie szyn na Centralnej Magistrali Kolejowej.
Autostrada intermodalna do Szwecji
Dofinansowanie otrzyma też Zarząd Portów Morskich Szczecin – Świnoujście na budowę zaplecza intermodalnego dla połączenia ze Szwecją. To wspólny projekt dwóch państw. Polska część projektu obejmuje przystosowanie infrastruktury Terminala Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego. W ramach tej inwestycji już zostało zakupione stanowisko promowe nr 6 wraz z jego zapleczem. Teraz zostanie przygotowana dokumentacja projektowa i na jej podstawie wykonana przebudowa stanowiska promowego nr 5, zalądowienie stanowiska nr 6 i połączenie go z nr 5. W rezultacie tych prac powstanie nowe nabrzeże o długości 293 m i głębokości 13 metrów. Ponadto w ramach przedsięwzięcia zostaną wybudowane trzy place postojowe. Place zostaną połączone estakadą stanowiącą równocześnie nowy drugi wjazd na teren terminala. W ramach projektu zostaną wybudowane nowe i przebudowane istniejące tory kolejowe, zostanie wybudowana nowa rampa, przebudowana galeria pasażerska oraz zakupiony nowy sprzęt przeładunkowy, tj. dwa wózki wysokiego składowania typu reach stacker i cztery ciągniki siodłowe.
Roboty budowlane rozpoczną się w 2017 r. Równolegle partnerzy szwedzcy będą prowadzić prace studyjne i projektowe na potrzeby dalszej rozbudowy portu Trelleborg, w tym m.in. jego południowo-wschodniej części, wejścia do portu po stronie wschodniej, budowę centrum logistycznego, placów postojowych, budowy nowego zaplecza, czy dostępu drogowego do portu. Przygotowana dokumentacja ma umożliwić przebudowę infrastruktury portowej do obsługi promów o długości 240 metrów. Ponadto w ramach projektu przy nabrzeżu nr 5 powstanie infrastruktura do zasilanie promów w energię elektryczną podczas postoju w porcie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.