Fot. PKP PLKPierwsze projekty unijne ze środkami unijnymi na lata 2014-2020
25 lipca w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano pierwsze umowy o dofinansowanie dla projektów kolejowych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020 z Program Infrastruktura i Środowisko. Środki unijne otrzymała przebudowa linii kolejowej nr 7 między Otwockiem a Lublinem oraz budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki.
Rozpoczynają się pierwsze projekty kolejowe finansowane ze środków unijnych w ramach POiŚ 2014-2020. – Projekty mają duże znaczenie. Do tej pory mieliśmy umowy podpisane na dziewięć projektów fazowanych, a dzisiaj mamy całkowicie nowe projekty – mówi Witold Słowik, wiceminister rozwoju.
Modernizacja linii Lublin – Warszawa i trasy zastępczej
Pierwszym z dofinansowanych projektów jest kompleksowa modernizacja 150 km linii kolejowej nr 7 między Otwockiem a Lublinem. W ramach prac powstanie drugi tor między Otwockiem a Pilawą, przystanek Lublin Zachód, dwa nowe wiadukty drogowe i 12 tuneli pieszych pod torami. Przejazd będzie możliwy z prędkością 160 km/h, a czas przejazdu między Warszawą a Lublinem skróci się – wg zapowiedzi PKP PLK – do 90 minut (dla najszybszego pociągu). Realizacja prac przewidziana jest na lata 2017-2020. Wartość całkowita projektu to 4,3 mld zł, z czego dofinansowanie unijne sięga 2,9 mld zł. Obecnie w związku z pracami zaplanowanymi między Otwockiem a Lublinem toczą się przetargi na osiem zadań. PKP PLK zakłada, że w tym roku zostaną podpisane umowy na pięć kontraktów, a trzy przesuną się przez odwołania.
Pracami remontowymi zostanie objęty także 50-kilometrowy odcinek linii objazdowej nr 30 na odcinku Łuków – Parczew. Przygotowana zostanie również dokumentacja projektowa dla odcinka Warszawa – Otwock.
Łącznica w Krakowie z dofinansowaniem
Drugi dofinansowany projekt to budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. To strategiczna inwestycja PKP PLK na terenie Krakowa i ważny element systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dzięki niej pociągi będą mogły kursować między Krakowem Głównym a Skawiną w kierunku Oświęcimia i Zakopanego bez zmiany czoła na Płaszowie. Nowa linia kolejowa nr 624, składająca się z 2,6 km toru, poprowadzona zostanie na estakadach i nasypach, łącząc linie Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Wartość projektu to 348 mln zł, z czego dofinansowanie unijne sięga 188 mln zł. Obecnie prace budowlane są już prowadzone.
– To dwa bardzo rożne projekty. Linia Warszawa – Lublin to przedsięwzięcie o charakterze cywilizacyjnym, które przybliży Polskę Wschodnią do centrum. Drugi projekt – łącznicy w Krakowie – jest ważny aglomeracyjnie. Przy relatywnie niewielkich nakładach usuwamy wąskie gardła. Efektywność systemu kolejowego jest bardzo wysoka – mówi Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.