Dzięki wsparciu ze środków instrumentu „Łącząc Europę”, PKP PLK przebudowały dwa skrzyżowania Centralnej Magistrali Kolejowej z drogami. To pierwsza w Europie inwestycja sfinansowana w ramach instrumentu Connecting Europe (CEF).
PKP PLK SA zakończyły realizację projektu „Poprawa bezpieczeństwa na Centralnej Magistrali Kolejowej poprzez likwidację przejazdów w poziomie szyn w km 127 i 147 oraz budowę skrzyżowań dwupoziomowych”. Wartość projektu to 17,5 mln zł, a dofinansowanie unijne blisko 15 mln. Inwestycja to część większego projektu – modernizacji linii kolejowej E65, który jest fragmentem korytarza sieci bazowej Bałtyk – Adriatyk.
– Jest to pierwszy w Europie zakończony projekt inwestycyjny, który otrzymał dofinansowanie ze środków instrumentu „Łącząc Europę” – poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik. Dzięki funduszom unijnym możliwe było zastąpienie bezkolizyjnymi wiaduktami skrzyżowań linii E65 z drogą rejonową nr 395 Ruda Pilczycka – Czermno oraz drogą lokalną nr 004420 Zabrodzie – Jamskie. Wcześniejszy, jednopoziomowy układ skrzyżowań kolejowo-drogowych ograniczał możliwości, jakie stwarza infrastruktura zmodernizowana na linii E65 w ramach innych projektów.
– W efekcie pociągi mogą jechać szybciej niż 160 km/h na kolejnych odcinkach magistrali. Oznacza to krótszy czas dojazdu z Warszawy m.in. do Krakowa i Katowic – powiedział wiceminister. Obecnie możliwe jest zwiększenie maksymalnej prędkości do 200 km/h na odcinku Olszamowice – Włoszczowa Północ. Więcej na temat podwyższania prędkości na kolejnych odcinkach CMK
piszemy tutaj.