Poznaliśmy oferty firm na rewitalizację linii 405 na odcinku Szczecinek – Ustka. Inwestycja prowadzona jest w trybie "projektuj i buduj".
Przetargi PKP PLK na wykonawstwo projektu i modernizacji linii 405, a także podmiotu, który będzie pełnił nadzór nad tą inwestycją
ruszyły w listopadzie ubiegłego roku. Przetarg obejmuje przygotowanie projektu i prace budowlane w ramach dwóch części: A i B. W części A chodzi o odcinek linii 405 od granicy województwa pomorskiego z zachodniopomorskim (okolice Białego Boru) do Ustki, w czym zawierają się także prace na stacji Słupsk.
Część B dotyczy zaprojektowania i wykonania zabudowy urządzeń srk od stacji Szczecinek do granicy województw, w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa i likwidacja zagrożeń eksploatacyjnych na sieci kolejowej”. Dla analogicznych odcinków ogłoszono też przetarg, w którym PKP PLK poszukuje wykonawcy nadzoru nad projektem i częścią budowlaną. Więcej na temat postępowań
pisaliśmy tutaj.
Trakcja PRKiI najbliżej wygranejPoznaliśmy już oferty w przetargu na projekt i wykonawstwo inwestycji. Złożyło je pięć podmiotów: firma Trakcja PRKiI na kwotę 203 mln zł brutto, Torpol w konsorcjum z Intercor (233,8 mln), Konsorcjum Schweerbau, Intop, SBM (213 mln), konsorcjum NDI i PPM–T (208,3 mln) oraz Strabag wspólnie z KZA Kraków (261,4 mln zł).
Cena stanowi kryterium wyboru zwycięzcy jedynie w 60 procentach, ale ponieważ jak zwykle w pozostałych kryteriach (terminu realizacji oraz okresu gwarancji i rękojmi) wszyscy wykonawcy zaoferowali takie same wartości (odpowiednio 31 i 60 miesięcy), to będzie ona decydująca.) Najbliżej wygranej jest zatem Trakcja PRKiI. Kosztorys inwestorski określono na 258,9 mln złotych brutto.
Rewitalizacja za ćwierć miliarda złotych
Inwestycja będzie realizowana przez PKP PLK w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. W wartym 249 mln zł unijnym projekcie (171 mln zł unijnego dofinansowania) założono wymianę nawierzchni torowej od stacji Miastko do Ustki. Zmodernizowane i przebudowane zostaną m.in. 53 przejazdy kolejowe, 4 mosty i 8 wiaduktów.
– Dzięki inwestycji pasażerowie wygodniej wsiądą z odnowionych przystanków do pociągów, a podróże między Szczecinkiem a Ustką będą o 12 min krótsze (w tej relacji nie kursują jednak obecnie pociągi – dop. red). Pociągi pasażerskie pojadą do 100 km/h. Poziom bezpieczeństwa na rewitalizowanej trasie zwiększy przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych - mówi Andrzej Krawczyński, dyrektor Regionu Północnego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Nowe przystanki: Słupsk Strefa i Ustka Osiedle ułatwią dostęp do pociągów mieszkańcom rozbudowujących się dzielnic. Wydłużenie linii i przystanek Ustka Osiedle pozwoli m.in. turystom na dojazd jeszcze bliżej plaż. Przystanki będą oświetlone i wyposażone w wiaty, ławki, tablice informacyjne, a perony zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Osobom niewidomym i niedowidzącym orientację ułatwią ścieżki dotykowe.
Jak informuje pomorski urząd marszałkowski, na stacji Kępice wybudowane zostanie nowe przejście pod torami, zaś w Miastku przejście pod torami zostanie wyremontowane. Zrewitalizowane zostaną również 22 perony wzdłuż całej trasy, linie telekomunikacyjne i elektroenergetyczne, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym.
Do realizacji rewitalizacji linii kolejowej nr 405 planowany jest wykup gruntów. Przewiduje się również wycinkę drzew i krzewów wzdłuż linii kolejowej. Więcej na temat zmian, które nastąpią w ramach realizacji inwestycji
piszemy tutaj.