Newag dostarczy Lotosowi Kolej pięć czteroosiowych lokomotyw Griffin E4DCU-DP. Umowę na dzierżawę tych pojazdów podpisano 23 grudnia w siedzibie Lotos Kolej w Gdańsku.
Umowa przewiduje dzierżawę przez Lotos Kolej 5 lokomotyw wraz z ich utrzymaniem na okres siedmiu lat z opcją przedłużenia. Realizacja dostaw wszystkich lokomotyw do Lotos Kolej nastąpi w 2017 roku. Umowa zawiera również opcję pozyskania przez Lotos Kolej kolejnych lokomotyw elektrycznych wyprodukowanych przez Newag SA w terminie późniejszym.
Pojazdy przeznaczone dla Lotos Kolej to uniwersalne lokomotywy elektryczne o mocy 5,6 MW w pełni dostosowane do polskiej infrastruktury kolejowej. Lokomotywy będą zbudowane na bazie platformy Griffin i zostaną wyposażone dodatkowo w spalinowy moduł dojazdowy DUAL POWER o mocy 350 kW.
– Jesteśmy bardzo zadowoleni z faktu, że po raz kolejny Lotos Kolej obdarza nas zaufaniem decydując się na włączenie do swojej floty następnego typu lokomotyw produkowanych przez naszą firmę. Jest to jednocześnie pierwsze zamówienie na pojazdy z rodziny czteroosiowych lokomotyw Griffin – mówi Bartosz Krzemiński, wiceprezes Newagu SA.
– Dzięki lokomotywom Griffin będziemy w stanie jeszcze efektywniej świadczyć przewozy kolejowe z korzyścią dla naszych obecnych i przyszłych klientów. Przed podjęciem ostatecznej decyzji Lotos Kolej testował kilka miesięcy lokomotywę Griffin E4MSU. Pozytywne wyniki tych testów przyczyniło się do zawarcia dzisiejszej umowy – podkreśla Henryk Gruca, prezes Lotosu Kolej.
– Rozwój lokomotyw 4-osiowych Griffin jako jednej z dwóch kluczowych platform lokomotyw elektrycznych w portfolio produktowym Newag SA jest jednym z priorytetowych działań firmy w najbliższym czasie. Na początku tego roku Griffin E4MSU jako pierwsza polska lokomotywa otrzymała certyfikaty zgodności z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI). Dzisiaj podpisana umowa spowoduje, że już w 2017 roku Newag jako pierwszy producent w Europie będzie reprezentowany na szlakach kolejowych przez dwie seryjnie produkowane, nowoczesne platformy lokomotyw elektrycznych wyposażone w spalinowe moduły dojazdowe, które w znaczny sposób poprawiają elastyczność operacyjną przewoźników kolejowych, a tym samym ich konkurencyjność – mówi Maciej Duczyński, wiceprezes Newagu SA.
Przypomnijmy, że od początku 2014 roku Lotos Kolej eksploatuje inne lokomotywy elektryczne produkowane przez Newag. Są to 6-cio osiowe lokomotywy Dragon E6ACT dedykowane dla ciężkich składów towarowych. Średni wskaźnik niezawodności dla tych lokomotyw, przy przebiegu całkowitym blisko 2 mln km przekracza 99,5%.