ms, Rynek-Kolejowy.pl
Przypomnijmy: liczba awarii 10 zakupionych w drodze przetargu przez PKP Intercity spalinowych lokomotyw Gama lawinowo wzrosła z końcem 2015 roku, w momencie znacznego spadku temperatur. Odwołano dużą część pociągów zarówno na Podkarpaciu jak i w Wielkopolsce i w województwie lubuskim.
– Dwa lub trzy spalinowozy z Krzyża i jedna lokomotywa z Rzeszowa stanęły, ponieważ zatankowane zostały niewłaściwym paliwem i konieczne było czyszczenie filtrów. Te sztuki dość szybko wróciły na trasy. W jednej lokomotywie występują problemy ze sprzęgłem i ona znajduje się jeszcze w naszej obsłudze serwisowej, natomiast jedna uległa wypadkowi na torach – wyjaśnia Maciej Maciejewski, dyrektor marketingu krajowego Pesy.
Choroby wieku dziecięcego
Zdaniem przedstawiciela bydgoskiego producenta problemy wynikające z obsługi SU160 są typowymi dla początku eksploatacji chorobami wieku dziecięcego.
– Przypominam, że to pierwsze wyprodukowane przez nas tak nowoczesne lokomotywy spalinowe. Jest to po części kwestia przygotowania obsługi zarówno PKP Intercity jak i naszego serwisu do takich sytuacji, jak nagły spadek temperatury – powiedział Maciej Maciejewski.
Pesa postąpi odpowiedzialnie
W umowie z PKP Intercity przewoźnik zawarował sobie wysokie współczynniki gotowości dotyczące spalinowych Gam, które w przetargu przyjęła Pesa. Przewoźnik już zapowiedział, że zwróci się do producenta o stosowne odszkodowania z tytułu ich nieosiągnięcia.
– Takie były warunki kontraktu i spodziewamy się dyskusji na ten temat z przewoźnikiem. Jesteśmy odpowiedzialną firmą i do tego problemu podejdziemy odpowiedzialnie – dodał na koniec dyrektor Maciejewski.
Jak poinformowało PKP Intercity obecnie nie ma już większych problemów z opóźnieniami i odwołaniami pociągów prowadzonymi przez Gamy.
Komentarz PKP Intercity
– Na wnioski jest jeszcze za wcześnie. Z naszej inicjatywy i w obecności naszych pracowników, z pojazdu, który trafił do serwisu w Bydgoszczy, pobrano trzy próbki paliwa. Są teraz badane przez niezależną jednostkę. Do dziś producent nie przekazał nam wyników. Wystąpiliśmy też z wnioskiem do dostawcy paliwa o ponowne przedstawienie dokumentacji. Certyfikat paliwa jest zgodny z wymogami lokomotyw Gama. Warto więc jeszcze przez chwilę wstrzymać się z opiniami – napisała Beata Czemerajda, rzecznik PKP Intercity.
Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji