Pesa Bydgoszcz podpisała dziś ważne dokumenty rozpoczynające szeroką współpracę z PKP Cargo. Producent ma kontrakt na modernizację 38 lokomotyw serii ST44 oraz list intencyjny w sprawie budowy lokomotywy dwunapędowej oraz autonomicznej.
Jak poinformowało w raporcie giełdowym PKP Cargo, spółka podpisała dziś (21 maja) umowę z Pesą Bydgoszcz na wykonanie napraw na piątym poziomie utrzymania wraz z wymianą silnika spalinowego na nowy, 38 lokomotyw spalinowych serii ST44 w okresie od stycznia 2019 r. do września 2020 roku. Więcej o przetargach na naprawy taboru PKP Cargo
pisaliśmy tutaj.
Około 176 mln złotych
W ramach naprawy zostaną przeprowadzone istotne modyfikacje lokomotywy, w szczególności zostanie dokonana wymiana przestarzałego, dwusuwowego silnika spalinowego na silnik czterosuwowy nowej generacji typu 12CzN26/26, spełniający normy emisji spalin UICIIIA, gwarantujący obniżenie zużycia oleju napędowego i oleju silnikowego. Lokomotywy zostaną również wyposażone w nową ergonomiczną kabinę maszynisty, dostawę oprogramowania oraz licencji niezbędnych do obsługi lokomotywy, dostawę zestawu narzędzi specjalistycznych do wykonywania czynności przeglądowo-naprawczych silnika spalinowego. Lokomotywy w wyniku naprawy i modernizacji będą miały zagwarantowany wysoki współczynnik niezawodności – zapewnia przewoźnik.
Harmonogram realizacji umowy zakłada wykonanie w 2019 roku – 20 szt., a w 2020 roku – 18 szt. Szacunkowa wartość zamówienia to ok. 176,3 mln złotych netto. Jak informuje spółka, naprawione i zmodernizowane lokomotywy serii ST44 będą wykorzystywane do prowadzenia pociągów z paliwami stałymi i kruszywami na niezelektryfikowanych trasach objazdowych w okresie realizowanych na szeroką skalę inwestycji infrastrukturalnych. Zastosowanie nowoczesnego silnika spalinowego pozwoli na istotne zmniejszenie zużycia paliwa i oleju silnikowego oraz poprawi wskaźnik dostępności pojazdów. Nie bez znaczenia jest również korzystny wpływ modernizacji lokomotyw na środowisko naturalne dzięki dokonywanej wymianie przestarzałych silników spalinowych.
Będzie lokomotywa autonomiczna?Jednocześnie zarząd PKP Cargo poinformował, że podpisał z Pesą list intencyjny w zakresie budowy lokomotywy dwunapędowej spalinowo – elektrycznej. – Strony wyrażają zainteresowanie nawiązaniem współpracy dla realizacji wspólnych przedsięwzięć w obszarze prac badawczo – rozwojowych dla budowy taboru kolejowego nowej generacji, szczególnie lokomotywy dwunapędowej (spalinowo – elektrycznej) do prowadzenia pociągów towarowych po liniach zelektryfikowanych jak i niezelektryfikowanych oraz lokomotywy autonomicznej – czytamy w komunikacie.
Strony wyraziły również intencję przystąpienia do rozmów dotyczących zawarcia umowy konsorcjum, którego celem byłaby konstrukcja, budowa, a następnie eksploatacja próbna prototypu lokomotywy dwunapędowej oraz lokomotywy autonomicznej, a następnie uzyskanie pozytywnych wyników eksploatacyjnych oraz wymaganego prawem dopuszczenia do eksploatacji.