W poniedziałek na trasie Wilno – Kłajpeda odbyła się prezentacja pierwszego z siedmiu produkowanych dla Kolei Litewskich pociągów serii 730ML. Nowoczesny tabor ma wpłynąć na wzrost liczby pasażerów pomiędzy miastami.
Pesa 730ML jest trzyczłonowym spalinowym zespołem trakcyjnym. Pojazd posiada po dwa wózki na każdy człon. Inaczej niż na rynku polskim, nie stosuje się w nim wózków Jacobsa wspólnych dla członów skrajnych i środkowego. Może rozpędzić się do 140 km/h.
Każde wejście do pojazdu pozbawione jest stopni (na wysokości 600 mm). We wnętrzu, utrzymanym w ciemnych, stonowanych barwach, umieszczono wygodne fotele. Jest też klimatyzacja, bezprzewodowy Internet i system informacji pasażerskiej. W pojeździe znajduje się także przedział pierwszej klasy, w którym znajduje się 16 miejsc siedzących (ogółem pojazd ma ich 150). Pojazdy 730ML są przeznaczone do eksploatacji na torach o rozstawie 1520 mm i są zgodne ze wszystkimi normami eksploatacyjnymi na terenie Litwy.
Oprócz Lietuvos Geležinkeliai pociąg 730ML eksploatują także Koleje Białoruskie, które niedawno zdecydowały się, po dobrych doświadczeniach z tymi pociągami, podpisać kolejny kontrakt na ich dostawę, o czym piszemy
TUTAJ. Białoruskie pociągi obsługują głównie trasę Mińsk – Wilno.
Spalinowe zespoły trakcyjne wyprodukowane w Bydgoszczy w weekendy będą łączone ze sobą. W ten sposób LG chce reagować na zwiększone potoki pasażerskie, które występują od piątku do niedzieli. Obecnie czas przejazdu najszybszych pociągów z Wilna do Kłajpedy to 3 godziny i 45 minut (pociągi z zatrzymaniem jedynie w Szawlach). Czas przejazdu własnym autem jest niewiele krótszy.
Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji