17 i 18 marca pociąg Pendolino należący do PKP Intercity po raz pierwszy przejedzie trasę Kraków – Zakopane. Przewoźnik, z myślą o połączeniu Warszawy ze stolicą Podhala realizowanym ED250, chce sprawdzić jak skład zachowa się na linii.
Informację o testach pociągu na linii pomiędzy Krakowem a Zakopanem potwierdziła nam Marta Ziemska, rzecznik PKP Intercity. Z informacji przez nas uzyskanych wynika, że ED250 dotrze pod Giewont w nocy z 18 na 19 grudnia. Takie godziny jego przejazdu podyktowane są oczywiście nasilonym ruchem pociągów rozkładowych w ciągu dnia. Będzie to pierwszy raz, kiedy pociąg rozpędzający się na polskich torach do 200 km/h odwiedzi Zakopane. Kiedy w tej relacji na jego pokład będą mogli wejść pasażerowie z biletem?
PKP Intercity nie ukrywa, że do Zakopanego mógłby dojeżdżać któryś z pociągów kursujących z Gdyni i Warszawy. Jak pisał
w grudniu 2016 Dominik Lebda, takie rozwiązanie jest technicznie możliwe, ale biorąc pod uwagę obiegi składów, godziny przyjazdu/odjazdu z/do Zakopanego byłyby nieatrakcyjne. W związku z tym PKP Intercity poczeka z decyzją o uruchomieniu Pendolino na trasie Kraków – Zakopane, przynajmniej do zakończenia budowy dwóch łącznic: w Krakowie i Suchej Beskidzkiej. Te mają być gotowe z końcem 2017 i doprowadzą do skrócenia czasu jazdy o kilkanaście minut, a także polepszą możliwości umieszczenia pociągów w rozkładzie jazdy.
Aby wydłużyć relację pociągów Pendolino do Zakopanego konieczna będzie zgoda Centrum Unijnych Projektów Transportowych, tak jak było w wypadku
ED250 kursujących do Rzeszowa, Jeleniej Góry, czy Kołobrzegu. Warto przypomnieć, że jeden z zestawów Pendolino przechodzi obecnie
testy w Niemczech, w celu otrzymania homologacji na tamtejszych torach. W przyszłości pozwoli to na uruchomienie tymi pociągami połączenia Warszawa – Berlin.