Partnerzy serwisu:
Prawo i polityka

Pasażerowie kolei będą mieli swojego rzecznika

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
07-12-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Pasażerowie kolei będą mieli swojego rzecznika
fot. Martyn Janduła
Od 10 grudnia Urząd Transportu Kolejowego będzie mógł podjąć działania do powołania nowej instytucji, która działać będzie w ochronie praw klientów kolei. Mowa o rzeczniku praw pasażera kolei, który rozpatrywać będzie reklamacje niezadowolonych podróżnych, ale tylko w przypadku, gdy spotkają się oni z „zamkniętymi drzwiami” u przewoźników lub zarządców infrastruktury. Takie rozwiązanie ma być dla klientów szybsze w dochodzeniu swoich praw i sprawić, że będą stali na wyższej pozycji.

10 stycznia 2017 roku wchodzi w życie ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich. Po tym terminie prezes UTK uruchomi procedurę związaną z powołaniem rzecznika praw pasażera kolei. Do ustawy dołączone będzie również rozporządzenie, które w sposób bardzo szczegółowy będzie regulowało formę działania rzecznika. Wkrótce pojawi się także w formie załącznika wzór formularza, który w sposób elektroniczny pasażer będzie mógł przesłać tej nowo powołanej instytucji. Jak podkreśla Ignacy Góra, prezes Urzędu Transportu Kolejowego, możliwe będą także wszelkie inne formy dostarczenia skargi stosowane dotychczas.

Pasażer na wyższej pozycji

– Rzecznik praw pasażera kolei pomagała rozstrzygać spory pomiędzy podmiotem, który świadczy usługi w obszarze kolejowym i który jest zawsze stroną silniejszą, a klientem kolei, która jest zawsze stroną słabszą – wyjaśnia Góra. Podkreśla przy tym, że jego kompetencje będą mocno rozszerzone. Będzie on rozstrzygał nie tylko spory dotyczące przewoźników, ale również zarządców dworca kolejowego czy też sprzedawców biletów lub operatorów turystycznych. – Jego funkcja tak naprawdę jest rozszerzona o wszystkie możliwe usługi, które świadczone są w systemie kolejowym na rzecz pasażerów – ocenia prezes UTK.

By sprawa została rozpatrzona przez rzecznika, pasażer powinien spełnić kilka warunków. Przede wszystkim powinien podjąć próbę rozwiązania sporu w drodze reklamacji. Jeśli podróżny nie podejmie próby kontaktu z drugą stroną, to rzecznik odmówi wszczęcia postępowania. – Pasażer będzie mógł tak naprawdę złożyć wniosek do rzecznika, gdy jego próba kontaktu z druga stroną nie przynosi oczekiwanego efektu – mówi Góra.

90 dni na rozstrzygnięcie sporu

Prawo do złożenia wniosku będzie przysługiwało, gdy pasażer domaga się rekompensaty od przewoźnika kolejowego, zarządcy infrastruktury kolejowej, właściciela bądź zarządcy dworca, sprzedawcy biletów lub operatora turystycznego. Wniosek do rzecznika będzie można przesłać w sposób elektroniczny. – Ma to umożliwić szybki kontakt z rzecznikiem, by reakcja, postępowanie i rozstrzyganie sporów było możliwie jak najszybsze – podkreśla Góra.

Zgodnie z przepisami rzecznik ma mieć 90 dni na rozstrzygnięcie sporu. – Tak naprawdę, rzecznik będzie przedstawiał obu stronom propozycje rozwiązania sporu. Charakter działania rzecznika nie będzie miał więc wymiaru nakazowego, ale raczej będzie sprowadzało się do propozycji rozwiązania problemu – wyjaśnia. W następnym kroku obie strony sporu, po otrzymaniu takiej informacji, będą miały 7 dni na podjęcie decyzji, czy to rozstrzygnięcie jest satysfakcjonujące.

Rzecznik będzie niezależny


Rzecznik będzie powoływany na 5 letnią kadencję. – Dzięki temu będzie on niezależny. Szczegóły powoływania będą określone dopiero w rozporządzeniu, jednak z ustawy wynika już, że rzecznik będzie musiał spełnić określone kryteria, jak. np. wyższe wykształcenie, znajomość co najmniej jednego języka obcego – przedstawia prezes UTK.

Warto podkreślić, że postępowania skargowe w dalszym ciągu będą mogły być prowadzone również przez prezesa UTK, jak i przez rzecznika praw pasażera kolei.
Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Przewozy towarowe pod znakiem wojny

Biznes

Przewozy towarowe pod znakiem wojny

Roman Czubiński 03 lipca 2023

Allrail: Gratulujemy UTK szybkiej decyzji o otwartym dostępie dla SKPL

Prawo i polityka

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Pasażer

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Roman Czubiński 22 czerwca 2023

Zobacz również:

Duży spadek przewozów intermodalnych

Biznes

Duży spadek przewozów intermodalnych

Mikołaj Kobryński 11 lipca 2023

Rosną kolejowe przewozy materiałów niebezpiecznych

Biznes

Przewozy towarowe pod znakiem wojny

Biznes

Przewozy towarowe pod znakiem wojny

Roman Czubiński 03 lipca 2023

Allrail: Gratulujemy UTK szybkiej decyzji o otwartym dostępie dla SKPL

Prawo i polityka

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Pasażer

UTK: Punktualność wymaga lepszego planowania ruchu

Roman Czubiński 22 czerwca 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5