Pesa i Polski Fundusz Rozwoju uzgodniły kluczowe warunki inwestycji – poinformował bydgoski producent taboru. Państwowy fundusz obejmie pakiet kontrolny akcji, reszta pozostanie w rękach dotychczasowych właścicieli.
Pesa kontynuuje proces pozyskania inwestora. Rozmowy, na zasadzie wyłączności,
prowadzone są nadal z Polskim Funduszem Rozwoju. Dzisiaj (25 kwietnia) ustalono warunki, na bazie których strony przystąpią do negocjacji umowy inwestycyjnej, która przewidywać będzie przejęcie przez PFR pakietu kontrolnego spółki.
Według "Rzeczpospolitej" chodzi o 70 procent akcji, ale według nieoficjalnych informacji "RK" nie zostało to jeszcze uzgodnione, a pakiet może być nawet większy. Wszystko zależy od rozmów pomiędzy PFR, bankami i dotychczasowymi właścicielami Pesy dotyczącymi finansowania realizacji kontraktów.
– To dobra wiadomość dla firmy, ale także czytelny sygnał dla naszych klientów i dostawców. Pesa ma szansę pozyskać stabilnego inwestora, dzięki czemu będzie miała możliwość realizacji bieżących kontraktów i dalszy rozwój. Ta informacja ma też ogromne znaczenie dla pracowników firmy, którzy bardzo angażują się w realizację kontraktów – komentuje Krzysztof Sędzikowski, prezes Pesy Bydgoszcz.
Pozyskanie inwestora było jednym z elementów umowy kredytowej z konsorcjum banków, zawartej w listopadzie 2017 roku. Udzielono wówczas 200 milionów złotych finansowania; jak podaje "Rzeczpospolita", PFR spłaci kredyt i zapewni bieżące finansowanie produkcji.
– Państwo nie mogło postąpić inaczej. Po to stworzona została Grupa PFR i po to ma narzędzia ratunkowe, aby w takich sytuacjach wkraczać. Można było oczywiście szukać inwestora zewnętrznego, ale przy podejściu rządzących do tematu, było to mało realne. Wybrany wariant zjednoczenia pod sztandarem PFR także innych zakładów produkcyjnych i stworzenie silniejszego polskiego gracza nastawionego na eksport jest dobrą odpowiedzią na procesy konsolidacyjne zachodzące w branży kolejowej na świecie. Za kilka lat państwo powinno się jednak z tego biznesu wycofać – zauważa Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Najważniejszym realizowanym kontraktem jest
dostawa pociągów Link dla Deutsche Bahn. Do tego Pesa potrzebuje gwarancji finansowych do podpisania kolejnych umów, w tym m.in. z
Tramwajami Śląskimi oraz PKP Intercity (
na wagony Combo). Bydgoski producent, nawet podczas trwającej restrukturyzacji, poszukuje fachowców.