W połowie lutego Urząd Transportu Kolejowego ogłosił decyzję w sprawie przyznania PKP Intercity otwartego dostępu dla komercyjnego pociągu w relacji Warszawa Zachodnia – Ustka. Decyzja jest pozytywna, tak jak w przypadku kilku innych ekspresów, które zamierza uruchomić państwowy operator.
O zezwolenie na wyjazd komercyjnego pociągu relacji Warszawa – Ustka – Warszawa PKP Intercity
starało się od czerwca 2022. Na pozytywną decyzję państwowy operator nie czekał więc długo.
PKP Intercity, dzięki pozytywnej decyzji, od 2024 do 2028 roku od końca czerwca do końca sierpnia ma uruchamiać dwa ekspresowe pociągi Ustka – Warszawa Zachodnia – Ustka każdego dnia. Będą one czyszczone, myte i serwisowane w Słupsku. W związku z tym, że muszą tam wrócić z Ustki, przybędzie pociągów bez zatrzymań między miastami. We wniosku PKP Intercity napisało, że chce między stolicą z nadmorskim kurortem jeździć składami zespolonymi Ed250 (Pendolino), lub składami wagonowymi.
Ta pierwsza opcja oznaczałaby, że Pendolino pojawiłoby się w Ustce po raz pierwszy. Możliwość jazdy z prędkością 200 km/h przez ponad 40% magistrali Warszawa – Gdańsk oraz brak konieczności zmiany kierunku jazdy lokomotywy w praktyce mogłyby oznaczać najszybszy historycznie czas przejazd między tymi miastami. Jednak oznaczony czas przejazdu między stacjami Warszawa Zachodnia i Ustką ma wynieść 4 godziny i 54 minuty, co wskazuje raczej na skład wagonowy (z zatrzymaniami w Ciechanowie Działdowie, Iławie, Malborku i Tczewie, a za Trójmiastem tylko w Lęborku i Słupsku).
Badania równowagi ekonomicznej nie byłoCo ciekawe, Koleje Mazowieckie, które latem same uruchamiają do Ustki komercyjny „Pociąg Słoneczny” próbowały zgłosić wniosek o zbadanie równowagi ekonomicznej przy uruchamianiu komercyjnego połączenia PKP Intercity, UTK stwierdziło jednak braki formalne we wniosku.
Efekty takiej analizy, zgłaszane np. przez PKP Intercity w wypadku wniosków czeskiego RegioJet, ostatecznie niejednokrotnie uzasadniały
brak możliwość uruchomienia komercyjnych pociągów. Jak czytamy w informacji z UTK „Koleje Mazowieckie wycofały wniosek o przeprowadzenie badania równowagi ekonomicznej z 24 sierpnia 2022 r.” Badanie równowagi ekonomicznej nie miało więc po prostu miejsca. Nikt nie sprawdził, tak jak w przypadku innych spółek, czy ekspresowe pociągi PKP Intercity nie zabiorą pasażerów dotowanym pociągom IC i TLK… tej samej spółki.
Warto w tym miejscu zaznaczyć, że podmiotami, które mogły zgłosić wniosek o zbadanie równowagi ekonomicznej byli: Minister Infrastruktury, Marszałek Województwa Pomorskiego, Marszałek Województwa Warmińsko-Mazurskiego, Marszałek Województwa Mazowieckiego, Prezydent m.st. Warszawy (w imieniu ZTM Warszawa) oraz SKM Warszawa, Polregio, Trójmiejska SKM, Koleje Mazowieckie, oraz PKP PLK.
Ekspresowe pociągi PKP Intercity chce uruchamiać z Warszawy Zachodniej o 5:57 i o 8:57. Do Ustki miałyby docierać na 10:51 i 13:51.
Inne pozytywne decyzje dla ekspresów PKP IntercityRównież w styczniu UTK zezwolił PKP Intercity na uruchamianie jednej pary wagonowych ekspresów na trasie Warszawa Wschodnia – Kraków Główny (bez zatrzymań między Warszawą a Krakowem) od grudnia 2023 do końca 2028 roku.
Pozytywna decyzja o otwartym dostępie została wydana w końcu grudnia 2022 także odnośnie ekspresów z Warszawy do Jeleniej Góry (1 para obsługiwana Pendolino) i czterech ekspresów między Warszawą a Wrocławiem z bardzo atrakcyjnym czasem przejazdu (3 godziny i 15 minut między Warszawą Centralną a Wrocławiem Głównym, co wydaje się bardzo nieprawdopodobne) od grudnia 2023 do końca 2028 roku. Także w końcu grudnia UTK zezwoliło na uruchamianie łącznie siedmiu ekspresów między Warszawą a Berlinem w podobnych terminach (obecnie jest ich pięć).