Za nami pierwsze w tym roku otwarcie ofert w dużym przetargu PKP PLK. Na odcinku Sadowne – Czyżew linii Rail Baltica PKP PLK oszczędzi od 100 do 240 milionów złotych względem kosztorysu.
Wczoraj (12 stycznia) doszło do otwarcia ofert w postępowaniu na „Wykonanie robót budowlanych na odcinku Sadowne – Czyżew wraz z urządzeniami srk od km 71,800 do km 107,260 w ramach projektu CEF dla linii E75 obejmujący odcinek Sadowne – Czyżew”. Przetarg w tej sprawie PKP PLK ogłosiła
ponad rok temu. Ostatecznie oferty nie przedstawili ani Chińczycy, ani firma Astaldi (
pisaliśmy o tym tutaj).
W sumie złożono cztery oferty, a najniższą przedstawiło przedsiębiorstwo Intercor (576 358 174,38 zł brutto). Kosztorys zamawiającego wynosił 818,3 mln złotych brutto. Oferta Intercor jest znacząco niższa od kosztorysu, ale pozostałe propozycje – również. Konsorcjum Torpol – Budimex zaoferowało 634,6 mln złotych, Strabag z Trakcją i ZUE – 694,6 mln złotych a Porr i PKP Energetyka – 663,8 mln złotych. Wszystkie oferty są jednakowe w zakresie terminu realizacji (29 miesięcy) i okresu gwarancji (72 miesiące), więc o wyborze zadecyduje cena.
Zakres prac
W ramach prac na odcinku Sadowne – Czyżew zmodernizowanych zostanie 35 km linii kolejowej, zostaną przebudowane 3 mosty, 11 przepustów pod torami, wiadukt kolejowy w Małkini, 12 peronów, 2 stacje kolejowe i 11 przejazdów. Wybudowany zostanie także nowy tor na moście nad rzeką Bug, dodatkowy tor na odcinku Prostyń Bug – Małkinia, przejście dla pieszych pod torami w Małkini oraz Lokalne Centrum Sterowania w Małkini. Realizacja w latach 2017–2019.
Dzięki modernizacji dwóch odcinków linii Sadowne – Czyżew i Czyżew – Białystok pasażerowie zyskają wygodne połączenia dalekobieżne oraz międzyregionalne. Linia Rail Baltica to także jedyne połączenie kolejowe krajów nadbałtyckich z Polską i pozostałymi krajami Unii Europejskiej.
Wsparcie z EBI
Jeszcze w grudniu 2016 roku Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym kredytu w wysokości 175 mln euro na modernizację dwóch odcinków Sadowne – Czyżew i Czyżew – Białystok (ponad 100 km linii kolejowej) w ramach projektu Rail Baltica – części korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie sieci bazowej TEN-T. Można o tym przeczytać
w tym miejscu.
Oba odcinki są zatwierdzone do realizacji w ramach instrumentu Connecting Europe Facility (CEF) na lata 2014–2020. Łączna wartość inwestycji wynosi ponad 2,7 mld zł. O przygotowaniach do modernizacji kolejnych odcinków Rail Baltiki
pisaliśmy tutaj. Wyjątkiem jest odcinek do granicy z Litwą, umieszczony
na liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego.