Dziś (18 kwietnia) w Łowiczu PKP PLK podpisały z Trakcją PRKiI umowę na modernizację ostatniego odcinka linii E20 pomiędzy Warszawą a Poznaniem.
Postępowanie na wykonanie prac na odcinku linii E20 pomiędzy Żychlinem a Sochaczewem (LCS Łowicz) wygrało konsorcjum z Trakcją PRKiI jako liderem. Dziś w urzędzie miasta w Łowiczu podpisano umowę na wykonanie prac o wartości 428 milionów złotych brutto. Prace mają zacząć się już w czerwcu tego roku i potrwać do października 2020 roku. Linia kolejowa Warszawa – Poznań nie zostanie zamknięta na tym odcinku – przez cały okres utrzymywany będzie ruch jednotorowy.
– Podpisanie umowy na modernizację około pięćdziesięciokilometrowego odcinka ważnej części międzynarodowego korytarza transportowego pozwoli zamknąć projekt, który PLK rozpoczęła dwadzieścia lat temu – powiedział członek zarządu PKP PLK Arnold Bresch.
Modernizacja obejmie 86 kilometrów torów i cztery mosty. Wykonawca wymieni też 147 kilometrów sieci trakcyjnej, zamontuje 50 nowoczesnych rozjazdów i zmodernizuje 17 przejazdów kolejowo-drogowych. W Łowiczu powstanie Lokalne Centrum Sterowania ruchem pociągów.
Mat. PKP PLK
O kontrakcie na LCS Konin pisaliśmy
w tym miejscu. Z kolei o kontrakcie na LCS Kutno –
tutaj.
Większa przepustowość, dłuższe pociągi Jak zapewnia PKP PLK, dzięki inwestycji wzrośnie przepustowość linii (mierzona liczbą pociągów na dobę). Nowy układ zasilania ma zapewnić moc rzędu 6 MW, co także pozwoli skrócić czas przejazdu. O szczegółach prac, w rozbiciu na konkretne stacje,
piszemy tutaj.
Po modernizacji najszybsze pociągi przejadą przez stację Łowicz z prędkością 130 km/h. Bardzo ważne będzie też dostosowanie całej trasy do przejazdu dłuższych pociągów towarowych – będą one mogły osiągnąć długość 750 metrów.
Zmiany obejmą też stacje i przystanki Dzięki inwestycji podwyższone zostaną perony na stacji Łowicz oraz na przystankach Leonów i Mysłaków. W Łowiczu wiadukt kolejowy zastąpi przejazd kolejowo-drogowy, co poprawi zarówno ruch kołowy w mieście, jak i bezpieczeństwo ruchu pociągów. Długość obiektu z drogami dojazdowymi wyniesie 400 metrów, znajdzie się na nim też droga rowerowa.
Na peronach PLK obiecuje lepsze oświetlenie, nowe ławki, system informacji pasażerskiej oraz nowe przejście podziemne z windami, które zastąpi kładkę. Na przystankach i stacjach staną też nowe wiaty.
Komunikacja zastępczaPrace niestety spowodują, że część
linii E20 zostanie zamknięta. Od czerwca 2017 r. do lipca 2018 r. zamknięty zostanie 60 km odcinek Podstolice – Konin. Od lipca 2018 r. do czerwca 2019 r. zamknięty będzie 40 km odcinek między Koninem a Barłogami. Na odcinku Swarzędz – Podstolice roboty będą wykonywane w jednym torze. Ruch pociągów będzie wówczas prowadzony drugim torem.
W przypadku zamkniętych odcinków, pociągi dalekobieżne zostaną skierowane na objazdy. Z kolei mieszkańcy aglomeracji poznańskiej będą musieli skorzystać z autobusowej komunikacji zastępczej. Koleje Wielkopolskie już
prowadzą przetarg mający wyłonić przewoźnika. Zadbano również, by pasażerowie mieli do dyspozycji autobusy niskopodłogowe, a w dużej części z nich znalazło się miejsce dla osoby niepełnosprawnej na wózku.