Województwo opolskie jest zadowolone z zamówionych Impulsów z Newagu. Obecnie eksploatuje już cztery składy, a piąty jest w drodze. Teraz samorząd zapowiada, że wykorzysta zawartą w umowie opcję na zakup kolejnych dwóch pojazdów.
Pod koniec października 2015 roku województwo opolskie i Newag podpisały umowę na dostawę pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls za 88 mln złotych z opcją na dostawę dwóch kolejnych. Pieniądze pochodziły z czterech źródeł: budżetu województwa opolskiego, rezerwy celowej budżetu państwa, Funduszu Kolejowego i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014–2020, z którego dofinansowanie wyniosło 15,5 mln euro.
Obecnie do województwa dotarły już cztery z pięciu pojazdów Newagu, ostatni – piąty – skład ma trafić w ręce samorządu na dniach do końca marca. Pojazdy wykorzystywane są przez opolski oddział Przewozów Regionalnych. Jak przyznaje w regionalnych mediach Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa, składy, które jeżdżą już od prawie roku w barwach opolskich Przewozów Regionalnych, dobrze się sprawdzają. – Pasażerowie są zadowoleni, dlatego podjęliśmy decyzję o zakupie dwóch dodatkowych Impulsów – mówi.
Informacje tę potwierdza również biuro prasowe samorządu województwa. Opolskie wykorzysta opcję na dodatkowe składy. – Kontrakt ważny jest do końca 2018 roku, dlatego spodziewamy się, że nowe pociągi do tego czasu do nas trafią – mówi Violetta Ruszczewska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.
Zanim jednak pociągi trafią do opolskich Przewozów Regionalnych, to samorząd musi dopełnić formalności w związku z unijnym prawem. Władze wystąpiły już do Komisji Europejskiej o zgodę na przesunięcie funduszy w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego. Chodzi o 2,5 miliona euro na dofinansowanie do zakupu taboru. Aktualnie
pociągi Newagu obsługują trasę z Kędzierzyna-Koźla przez Opole do Wrocławia. Z kolei dodatkowe pociągi z opcji miałyby kursować na trasie z Opola do Strzelców Opolskich. Trasa ta została zresztą wyremontowana.
Opolskie Impulsy są całkowicie klimatyzowane, wyposażone w wygodne fotele z elektrycznymi gniazdkami i ręczne podnośniki do wózków inwalidzkich w drzwiach środkowych. Tuż obok nich znajduje się toaleta przystosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych. Posiadają 4 miejsca dla rowerów (bez konieczności powieszania ich) i niezły system informacji pasażerskiej. Urząd marszałkowski zamówił pojazdy w wariancie trzyczłonowym, w związku z czym, niestety, zabiorą one nieco mniej pasażerów niż wysłużone EN57. Pociągi te mogą rozwinąć prędkość do 160 km/h.