Portal „Rynek Kolejowy" jako pierwszy prezentuje zdjęcia z produkcji nowego pojazdu Impuls dla województwa opolskiego. Nowoczesny pociąg powstaje w fabryce Newagu w Nowym Sączu.
Pod koniec października województwo opolskie i Newag podpisały umowę na dostawę pięciu elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls za 88 mln złotych z opcją na dostawę dwóch kolejnych. Pieniądze pochodzić będą z czterech źródeł: budżetu województwa opolskiego, rezerwy celowej budżetu państwa, Funduszu Kolejowego i Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2014–2020, z którego dofinansowanie wyniesie 15,5 mln euro.
Producent wyposaży pociągi w nowoczesny układ napędowy i hamulcowy, klimatyzację, nowoczesną informację pasażerską w systemie audio-video, monitoring, 176 miejsc siedzących (fotele pasażerskie z gniazdkami elektrycznymi AC 230V), bezprzewodowy Internet. Będą przystosowane do przewozu osób z ograniczoną zdolnością ruchową i rowerów.
Pierwszy Impuls z ETCS p.2
Pociągi Newag Impuls dla woj. opolskiego będą pierwszymi pojazdami tego typu w Polsce wyposażonymi w system ETCS poziomu 2. Jak tłumaczy Violetta Ruszczewska z biura prasowego marszałka, pojazdy dedykowane są do obsługi połączeń w relacji Kędzierzyn-Koźle – Opole – Wrocław, po zmodernizowanej (na odcinku Legnica – Wrocław – Opole) linii E-30, wchodzącej w skład konwencjonalnych linii sieci TEN-T, na której PKP PLK zainstalowała urządzenia Europejskiego Systemu Sterowania Ruchem ERTMS. – Nowoczesne pojazdy dzięki urządzeniom ERTMS/ETCS zwiększają bezpieczeństwo poprzez system bezpiecznej kontroli jazdy pociągów – zaznacza Ruszczewska.
Pojadą 160 km/h
Jak dodaje, dzięki temu że wyposażony w sygnalizację kabinową pojazd z ETCS może być obsługiwany powyżej prędkości 130 km/h przez jednoosobową obsadę, zmniejszą się koszty obsługi trakcyjnej ezt. – Województwo Opolskie planuje obsługę pociągów regionalnych nowymi pojazdami z wykorzystaniem dopuszczalnej prędkości obowiązującej na linii E-30, co pozwoli na optymalizację oferty m.in. poprzez skrócenie czasu podróży – mówi Ruszczewska. To oznacza, że pociągi pojadą 160 km/h. Przewoźnicy regionalni coraz częściej stosują taką prędkość – robią tak już np. Koleje Wielkopolskie czy Koleje Mazowieckie.
Przedstawicielka Urzędu Marszałkowskiego przypomina też, że Impulsy będą zgodne z Techniczną Specyfikacją Interoperacyjności. Termin dostawy pięciu pojazdów mija 31 stycznia 2018 r. Pierwszy pojazd Impuls na Opolszczyźnie zobaczymy już w lipcu tego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.