Po niespełna roku od momentu znalezienia wykonawcy przebudowy dworca kolejowego Olsztyn Zachodni, wreszcie kończą się prace. Obskurny do tej pory budynek z odpadającą elewacją zyskał nowy wygląd i wiele udogodnień dla podróżnych. Z kolei olsztynianie nie będą musieli się już wstydzić dworca usytuowanego blisko Starego Miasta. Otwarcie zaplanowano dzisiaj o godzinie 12.
Układ wewnętrzny odświeżonego budynku został dopasowany do nowego sposobu użytkowania na bazie istniejącej konstrukcji. Jedynie część istniejących sanitariatów została wyburzona ze względu na zły stan techniczny i wykonana na nowo w obrysie rozbieranej części. Prace objęły między innymi odnowienie elewacji i wnętrza dworca, wymianę okien i drzwi oraz wszystkich instalacji. Zmienił się też teren wokół obiektu. Rekultywacji poddany został teren zielony, zamontowano nowe ławki. Powstał także parking na 11 miejsc, w tym 2 miejsca dla osób niepełnosprawnych.
Dworzec ma być przyjazny wszystkimW zakresie projektu starano się o m.in. dostosowanie budynku do potrzeb osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz poprawa bezpieczeństwa przebywania i użytkowania dworca poprzez montaż instalacji monitoringu, instalacji przeciwpożarowej oraz wymianę wewnętrznych oraz zewnętrznych instalacji: elektrycznych, odgromowej i sanitarnych.
Kondygnacja podziemna dworca została przeznaczona w całości na funkcje techniczne. Znajdują się tam: rozdzielnia elektryczna, pomieszczenia związane z przyłączami, pomieszczenie gospodarcze itp. Na parterze przewidziano otwarcie części powierzchni dworca w formie zadaszonej wiaty dla oczekujących podróżnych. Funkcja obsługi pasażerów pozostała w tej samej co aktualnie części dworca (większa z brył tworzących budynek) z dostępem do toalet ogólnodostępnych. Mniejsza bryła została odbudowana z przeznaczeniem na lokal komercyjny oraz administracyjny dworca. Otwarcie części przegród pozwoliło na wykonanie zadaszonej wiaty rowerowej.
Jak wyjaśniają kolejarze, zgodnie z projektem w bezpośrednim sąsiedztwie dworca zostało nasadzonych prawie 30 drzew oraz 950 krzewów, które posłużyły m.in. do utworzenia od strony ul. M. Konopnickiej zielonych skarp z miejscami do siedzenia dla podróżnych i mieszkańców Olsztyna. – W naszej ocenie kompleksowe zagospodarowanie zieleni w otoczeniu dworca z nawiązką zrekompensuje wycinkę dotychczasowej zieleni i pozwoli zapewnić spójność oraz atrakcyjność nowej przestrzeni miejskiej – podkreśla Maciej Bułtowicz, rzecznik prasowy PKP SA.
Jest też nowy peronRemont ze strony PKP Polskich Linii Kolejowych objął również samą stację kolejową. Do wyremontowanego peronu trzeciego, dołączył teraz odświeżony peron drugi, który wzbogacił się o nowe ławki, wiatę dla oczekujących podróżnych, kosze na śmieci, zegary i gablotę. Najważniejszą zmianą jest jednak jego podwyższenie, co znacząco ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów. Teraz wysokość peronu to 0,76 m. Na przebudowę czeka jeszcze peron pierwszy, który PKP PLK wyremontują w ramach inwestycji
przebudowy linii kolejowej nr 216 z Olsztyna do Działdowa. Tutaj również przewidziano podwyższenie obiektu. Wykonawca będzie musiał jednak umiejętnie opracować przejście do dworca, który znajdzie się na niższym poziomie.
Dworzec kolejowy Olsztyn Zachodni otwarty zostanie dla podróżnych dziś 13 czerwca. O godzinie 12 zaplanowano uroczystą inaugurację w której udział wezmą wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita, Artur Chojecki, wojewoda warmińsko-mazurski i Władysław Szczepkowski, dyrektor pełnomocnik zarządu PKP SA. Zdjęcia pochodzą z niedzieli.
– To kolejna inwestycja pomagająca walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym. Dzięki zmodernizowanemu dworcowi pasażerowie bezpieczniej i bardziej komfortowo dotrą do pracy czy do szkoły – mówi Jerzy Szmit, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. Wykonawcą robót było konsorcjum firm SKB S.A. z siedzibą w Warszawie oraz SKB Budownictwo Sp. z o.o. z siedzibą w Radomsku. Koszt zrealizowanych prac to ok. 3 mln zł. Przebudowa dworca sfinansowana została z dotacji budżetowej Skarbu Państwa oraz ze środków własnych PKP SA.
Historia dworca kolejowego Olsztyn Zachodni
sięga czasów z wieku XIX. Po wielu latach przekształcił się w obskurny obiekt, który doczekał się przebudowy. Inwestycja ta wpisuje się w aspiracje Olsztyna i kolejarzy do zaimplementowania w regionie
pomysłu kolei aglomeracyjnej. Aby pomysł miał realne możliwości powodzenia, do realizacji przygotowano budowę kilku nowych przystanków kolejowych w Olsztynie.