Tematem konferencji wiceministra infrastruktury i budownictwa Jerzego Szmita z 11 marca w Olsztynie były kolejowe inwestycje w stolicy Warmii i Mazur. Przekazał on, że po przeprowadzeniu remontów torowisk i powstaniu nowych stacji realna stanie się wizja powstania w Olsztynie kolei aglomeracyjnej. Zaznaczył jednak, że do tego musi być jeszcze chętne miasto.
W urzędzie wojewódzkim w Olsztynie 11 marca w sobotę Jerzy Szmit zorganizował konferencję poświęconą inwestycjom kolejowym i
drogowym na Warmii i Mazurach. Szczególną uwagą objęto jednak region olsztyński, który pod względem kolejowym ma przejść w najbliższym czasie istną metamorfozę, a to za sprawą licznych inwestycji.
Linia do Olsztynka i Działdowa
Jedną z nich jest
remont jednotorowej linii kolejowej nr 216 z Olsztyna do Działdowa. W przetargu otwarto ostatnio
koperty z ofertami. Czas przejazdu pociągów międzyregionalnych z Olsztyna do Warszawy ma się skrócić do 2 godz. 12 min, czyli o 16 min. Modernizacja tego odcinka powinna zakończyć się wiosną 2020 roku.
Istotnym jest jednak informacja, że w ramach tej inwestycji kolejarze planują budowę nowych przystanków kolejowych w Olsztynie. Obecny na spotkaniu Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, poinformował, że chodzi o przystanki pod roboczymi nazwami Dajtki i Śródmieście. Pierwszy miałby powstać
w rejonie wiaduktu przy ul. Bławatnej, zaś drugi w okolicach obecnego wiaduktu kolejowego, łączącego ulicę 1 Maja i aleję Wojska Polskiego.
Linia do Braniewa
To jednak nie jedyne przystanki, które planuje w Olsztynie PKP PLK. – Budowa przystanków kolejowych planowana jest również podczas rewitalizacji linii kolejowej nr 220 do Gutkowa – wyjaśnia Merchel. Tutaj planuje się budowę przystanków przy skrzyżowaniu ulic Hozjusza i Wakacyjnej, przy ulicy Bałtyckiej – niedaleko sklepu Lidla oraz przy Zespole Szkół Ekonomicznych. Na chwilę obecną inwestycja ta jest jednak umieszczona na tzw. liście rezerwowej Krajowego Programu Kolejowego.
– Przewoźnicy są zainteresowani budową tych przystanków, ale muszą jeszcze zadeklarować to oficjalnie podczas tworzenia studium wykonalności rewitalizacji tej linii kolejowej – podkreśla Merchel.
Dobra okazja do stworzenia kolei aglomeracyjnej– Realizacja zamierzeń inwestycyjnych PKP PLK to ogromna szansa, żeby stworzyć osobowe połączenia kolejowe, które w znacznym stopniu rozwiążą problemy komunikacyjne wewnątrz aglomeracji olsztyńskiej – podkreśla wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit. Zaznaczył jednak, że organizacja takich połączeń musiałaby być inicjatywą samorządów Olsztyna i województwa, któremu podlegają Przewozy Regionalne. W tej sprawie prezydent miasta – Piotr Grzymowicz, miał także niedawno
pierwsze spotkanie z kolejarzami o potencjale uruchomienia kolei aglomeracyjnej.
Warto przypomnieć, że również w ramach inwestycji kolejowych planowany jest także remont, który ma objąć cały układ torowo-peronowy na stacji Olsztyn Główny. Powstanie zadaszona kładka pieszo-rowerowa nad torami łącząca dworzec z osiedlem Zatorze. Jednocześnie w tym samym czasie PKP SA wybuduje
nowy budynek dworca, po uprzednim zburzeniu dotychczasowej bryły. Obecnie trwa także gruntowna przebudowa budynku i jednego z peronów
dworca Olsztyn Zachodni.