Od niedzieli na odcinku Warszawa Zachodnia (peron 8) – Warszawa Gdańska, czyli tzw. małej linii obwodowej, pociągi zastąpi komunikacja miejska. Rusza drugi etap modernizacji warszawskiej linii obwodowej. Będą dwa nowe i trzy przebudowane przystanki, nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony, tablice informacyjne, windy i udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Na przebudowę PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczyły prawie 200 mln zł.
Od niedzieli 12 marca wchodzi w życie marcowa korekta rozkładu jazdy. Pociągi w aglomeracji warszawskiej będą jeździły w zmienionej formie, a to za sprawą rozpoczynającej się przebudowy małej linii obwodowej. Będzie to drugi etap prac, który tym razem obejmie odcinek między stacjami Warszawa Gdańska – Warszawa Zachodnia (linia nr 20) oraz Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska (linie nr 509 i 507). Odcinek pomiędzy Warszawą Zachodnią a Warszawą Gdańską zostanie wyłączony z ruchu. Pociągi przyjeżdżające ze strony Legionowa będą dojeżdżały wyłącznie do stacji Warszawa Gdańska. Dalszą podróż ma zapewnić komunikacja miejska w postaci metra, ale również tramwajów i autobusów.
Dwutorowe zamknięciePociągi pomiędzy Warszawą Gdańską a Warszawą Zachodnią wrócą na nowe tory za 12 miesięcy. – W tym czasie wykonawca będzie musiał przebudować całą linię kolejową wraz z remontem trzech istniejących przystanków na linii kolejowej oraz dobudowaniem dwóch kolejnych – mówi Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK. Od przyszłego roku na odcinku z Warszawy Gdańskiej do Warszawy Zachodniej
przybędą dwa nowe przystanki: Warszawa Koło (w okolicy ul. Obozowej) i Warszawa Powązki. Obecne obiekty – Warszawa Kasprzaka (nowa nazwa Warszawa Wola), Warszawa Koło (nowa nazwa Warszawa Młynów) oraz peron nr 8 na stacji Warszawa Zachodnia zostaną przebudowane.
– 17 lutego
podpisaliśmy umowę z wykonawcą robót, zaś 13 marca, zgodnie z zaplanowanym zamknięciem, przystępujemy do realizacji prac – mówi z kolei Konrad Kuźniarski, dyrektor projektów w PKP PLK, który zajmuje się modernizacją linii obwodowej. – Linia będzie wyłączona dwutorowo do następnej marcowej korekty w 2018 roku. W pierwszym etapie wykonawca przystąpi do prac rozbiórkowych, które potrwają ok. 2 miesięcy. Równolegle będziemy prowadzić mniej inwazyjne prace w zakresie oddziaływania, czyli monitoring obiektów znajdujących się w najbliższym sąsiedztwie – wyjaśnia.
Ustalanie utrudnieńJak podkreśla Kuźniarski, PKP PLK na bieżąco rozmawia z władzami Warszawy odnośnie prac przy obiektach inżynieryjnych. Modernizację przejdą też wiadukty nad ulicami Wolską, Kasprzaka, Obozową i Zawiszy. Powstaną także nowe kładki dla pieszych: nad ul. Górczewską i w obrębie ul. Prądzyńskiego. – Już po wyborze wykonawcy odbyło się takie pierwsze spotkanie. Założyliśmy pewne elementy, które powinny zostać uwzględnione i będziemy dalej rozmawiać w tym temacie z Urzędem Miasta, tak aby te prace na obiektach inżynieryjnych, zarówno przy rozbiórkach i budowie tych obiektów, powodowały jak najmniejsze utrudnienia w ruchu dla mieszkańców – zaznacza.
Inwestycja warta jest 196 mln zł brutto. Na wszystkich peronach pojawią się nowe wiaty, oświetlenie, ławki, megafony i tablice informacyjne. Przystanki będą przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, m.in. dzięki windom i systemom specjalnych oznaczeń krawędzi peronów. Szczególne znaczenie zyska przystanek Warszawa Młynów (wcześniej Warszawa Koło). Po zakończeniu prac będzie ważnym węzłem przesiadkowym integrującym kolej i metro.
Poza gruntownym remontem przystanków zaplanowano również wymianę sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Zdaniem PKP PLK, inwestycja zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróży, umożliwi uruchomienie większej ilości połączeń, a także zlikwiduje „wąskie gardła” w komunikacji kolejowej. Projekt „Prace na linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska)” jest współfinansowany przez Unię Europejską z Instrumentu „Łącząc Europę”.