Po zjednoczeniu Niemiec rząd federalny ogłosił listę projektów komunikacyjnych noszących nazwę „Jedność Niemiec”. Budowa i rozbudowa tras kolejowych na terenie zjednoczonego kraju miała poprawić dostępność regionów, połączyć ważne ośrodki miejskie, ułatwić transport pasażerów i towarów oraz zapewnić ekologiczną i szybką alternatywę dla pozostałych środków transportu. Sztandarowym projektem stało się szybkie połączenie Monachium-Berlin (VDE 8), należące do transeuropejskiej magistrali Skandynawia-Włochy, a całość podzielono na kilka odcinków (VDE 8.1 do VDE 8.3).
Po ponad 25 latach prace zakończono i wraz z najbliższą zmiana rozkładu jazdy w grudniu pociągi będą mogły tu jeździć z prędkością nawet do 300 km/h, a podróż składem ICE ze stolicy Bawarii do stolicy Niemiec zajmie ok. 4 godzin (sprinterem – 3 godz. 55 min, ICE przez Halle – 4 godz. 18 min., ICE przez Lipsk – 4 godz. 28 min.).
VDE 8.1 – Norymberga-Erfurt, objęła rozbudowę odcinka Norymberga-Ebensfeld, włącznie z nowymi torami dla kolejki S-Bahn linii Norymberga-Forchheim. Czterotorowy odcinek Norymberga-Fürth oddany został do użytku w listopadzie 2011 roku. Z Ebensfeld do Erfurtu wybudowano od podstaw trasę szybkiego ruchu o długości 107 km. Węzeł Erfurt powstał jako optymalne połączenie tras VDE 8.1 i VDE 8.2 – tutaj zmodernizowano dworzec i cały układ torowy. Nowy budynek dworca dostępny jest dla pasażerów już od 2008 roku. Nowe tory rozciągają się na odcinku 5 kilometrów i zapewniają dogodny wjazd na stację.
VDE 8.2 to nowa trasa z dworca głównego w Erfurcie do Halle (Saale) i Lipska. Dwutorowy odcinek przeznaczony dla KDP liczy aż 123 km. Węzeł Halle poszczycić się może zmodernizowaną nastawnią, nowymi torami, zwrotnicami, mostami i peronami. Nowo wybudowana stacja rozrządowa należy do najnowocześniejszych w Europie. Węzeł Lipsk otrzymał w pełni zmodernizowane torowiska i nowe perony o długości do 420 metrów, odpowiadające najnowszym normom europejskim. VDE 8.3 z Lipska i Halle do Berlina liczy 187 kilometrów i oddana została do użytku łącznie z nowym dworcem głównym w Berlinie 11 lat temu.
Licząca 170 km trasa Monachium – Norymberga przez Ingolstadt wykorzystywana jest przez ICE od 2006 roku. Wtedy to większość składów kursujących dotąd między Monachium a Norymbergą przez Augsburg zostało przekierowanych właśnie tutaj. Pociągi mogą tu rozwijać prędkość do 300 km/h (na nowo wybudowanym odcinku Norymberga-Ingolstadt), tudzież 200 km/h (zmodernizowany odcinek Ingolstadt-Monachium).
Na całej linii z Monachium do Berlina znajduje się 27 tuneli różnej długości i 39 mostów. Z trasy skorzystają już niebawem pociągi ICE linii Monachium-Erfurt-Lipsk/Halle-Berlin (ICE 28, kursy co godzinę), Frankfurt-Erfurt-Berlin (ICE 15, kursy co 2 godziny), Stuttgart-Frankfurt-Erfurt-Lipsk-Berlin (ICE 11, kursy co 2 godziny), sprinter ICE (linia 29, 3 pary pociągów dziennie) Monachium-Norymberga-Erfurt-Halle-Berlin, ICE Wschód-Zachód (linia 50 z Drezna do Frankfurtu i Wiesbaden) oraz 7 par regionalnych ekspresów linii Norymberga-Coburg-Sonneberg. Projekt sfinansowano ze środków federalnych, unijnych i własnych Kolei Niemieckich (Deutsche Bahn).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.