Jak wielokrotnie informowaliśmy na portalu „rynek-kolejowy.pl”, trwają prace nad stworzeniem (a właściwie przywróceniem) wspólnego biletu na podróż pociągami. Nie należy jednak zapominać, że spółki wykonujące transport osób w regionach często honorują bilety Przewozów Regionalnych, w tym wiele ofert promocyjnych. Jak zapewnia przedstawiciel największego przewoźnika pasażerskiego w kraju, doświadczenia w tym zakresie mogą być wykorzystane przy tworzeniu systemu obejmującego cały rynek kolejowy.
Ograniczyć podział niekorzystny dla pasażera
Skutkiem podziału PKP na mniejsze spółki oraz tworzenia przez jednostki samorządu terytorialnego podmiotów wykonujących kolejowe przewozy osób w regionach i aglomeracjach była m.in. likwidacja jednego biletu. Problem ten szczególnie uwydatnił się po tzw. „usamorządowieniu” PKP Przewozy Regionalne, w następstwie czego na podróż pociągiem dalekobieżnym i regionalnym stała się droższa. Okresowo problem był łagodzony za sprawą ofert, np. Wspólny przejazd i Bilet Plus, jednak i te możliwości ograniczenia kosztów podróży zostały zlikwidowane. Z czasem rosła również liczba przewoźników samorządowych, obsługujących połączenia regionalne, którzy nierzadko konkurowali o zlecenia z PR. Mimo to, spółki porozumiewały się, dzięki czemu (w różnym zakresie) funkcjonuje wzajemne honorowanie biletów między nimi. Dotyczy to nie tylko biletów jednorazowych i miesięcznych, ale również ofert promocyjnych.
– Przewozy Regionalne, właściciel nowej marki PolRegio, mają podpisane umowy o wzajemnym honorowaniu biletów ze wszystkimi przewoźnikami regionalnymi. Z większością przewoźników współpracujemy także w zakresie wzajemnej sprzedaży swoich biletów. Zachęciliśmy również niektórych operatorów do honorowania naszych ofert promocyjnych. Dzięki temu dla wielu pasażerów z całego kraju kolej regionalna stała się konkurencyjna względem innych środków transportu – wyjaśnia „Rynkowi Kolejowemu” Michał Stilger z biura prasowego PR.
Rozliczenia między przewoźnikami
Z analizy informacji o obowiązujących obecnie promocjach PolRegio wynika, że bilet turystyczny uprawnia do przejazdu pociągami Arriva RP, Kolei Dolnośląskich, Kolei Małopolskich, Kolei Śląskich, Kolei Wielkopolskich oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. RegioKartę honorują AR, KD, KŚ, KW, ŁKA, zaś Regiokarnet – AR, KD, KŚ, KW, KMŁ. Mniej spółek honoruje bilety oferty Ty i raz, dwa, trzy (AR, KD i KW), a bilety RegioSenior tylko KD. W ograniczonym zakresie (głównie na odcinkach wspólnie obsługiwanych z PolRegio) bilety promocyjne PR honorują także Koleje Mazowieckie.
W kontekście problemów z wprowadzeniem wspólnego biletu, interesujące wydają się być zagadnienia związane z rozliczeniami między spółkami. Nasz rozmówca jednak nie zdradza szczegółów w tym zakresie. – Z uwagi na zobowiązania biznesowe, w tym tajemnicę przedsiębiorcy, nie możemy przybliżyć strony technicznej takiej integracji, szczególnie w kwestii wzajemnych rozliczeń – ucina Michał Stilger.
Zalety wspólnego biletu
Przedstawiciel PolRegio wskazuje na zalety wynikające ze wspólnego biletu. – Wzajemne honorowanie biletów to nie tylko korzyść dla podróżnych, lecz również dla przewoźników kolejowych, ponieważ takie rozwiązania sprawiają, że pasażerowie mają znacznie większy wybór połączeń kolejowych, z których mogą korzystać, nie ponosząc przy tym dodatkowych kosztów i w związku z tym chętniej wybierają kolej – wyjaśnia.
Wtóruje mu Joanna Parzniewska, rzecznik prasowy Arriva RP. – Integracja taryfowa to jeden z sposobów zwiększenia konkurencyjności transportu kolejowego i może stanowić skuteczne narzędzie walki o pasażera. Ważnym czynnikiem przy wyborze środka transportu wskazywanym przez samych podróżnych jest bezpośredniość połączeń, a możliwość zakupu jednego biletu na całą podróż to już znaczne ułatwienie i oszczędność – podkreśla nasza rozmówczyni.
PR i AR za integracją taryfową
Udzielający nam informacji informują, że spółki są zainteresowane uczestnictwem w planowanej integracji biletowo-taryfowej. Jak podkreśla Michał Stilger, PolRegio ma wieloletnie doświadczenie w ustalaniu zasad wzajemnego honorowania biletów z innymi przewoźnikami. Mogą być one przydatne w pracach prowadzonych pod patronatem MIB.
Otwarta na dialog w tym zakresie jest także Arriva RP.
– Patrząc szerzej, tylko zintegrowany transport zbiorowy ma realną szansę konkurowania z indywidualnym transportem samochodowym. Mając tego świadomość, jesteśmy oczywiście otwarci na rozmowy, dotyczące integracji biletowo-taryfowej pod patronatem MIB – podkreśla Joanna Parzniewska. – Biorąc pod uwagę choćby różnorodność rozwiązań taryfowych, widać jednak jak złożone jest to zagadnienie. Wprowadzenie integracji taryfowej wiąże się m.in. z koniecznością wprowadzenia stosownych uregulowań prawych oraz wypracowania efektywnego i racjonalnego systemu rozliczeń między przewoźnikami – dodaje.
Więcej na temat wspólnego biletu można przeczytać w tym wątku.