Obecnie w ruchu rozkładowym wyprodukowane przez Pesę Bydgoszcz ezt ED161 nie przekraczają 130 km/h. Jest szansa, że pociągi te przyspieszą od 11 grudnia 2016, kiedy wprowadzony zostanie nowy roczny rozkład jazdy.
Obecnie ED161, mimo, że fabrycznie są przygotowane do rozwijania prędkości 160 km/h, z taką prędkością nie kursują. Z jednej strony PKP Intercity sprawdza jak zachowują się te pojazdy przy niższych prędkościach (jest to konstrukcja nowa), z drugiej strony na trasach gdzie jeżdżą, odcinki, gdzie mogą pojechać ze swoją maksymalną prędkością, są nieliczne. Warto też zwrócić uwagę, że pociągi te do eksploatacji wchodziły nie z początkiem rozkładu jazdy 2015/2016, lecz w trybie doraźnym, wraz z ich odbiorami. Zastępowały wówczas składy wagonowe, zazwyczaj prowadzone lokomotywą EU07 (lub EP07), zdolną prowadzić pociągi pasażerskie z prędkością do 120 km/h.
Ale na trasach po których kursują Darty, systematycznie przybywa odcinków, gdzie do prędkości 160 km/h można się rozpędzić. Taka prędkość drogowa możliwa jest do rozwinięcia na większości odcinka z Warszawy do Łodzi, a od grudnia, jak zapewnia PKP PLK, 160 km/h można będzie osiągnąć na większości odcinka Warszawa Wschodnia – Sadowne Węgrowskie na trasie Warszawa – Białystok. PKP Intercity potwierdza, że trwają prace nad podwyższeniem prędkości rozkładowej Dartów.
– Obecnie pociągi PesaDART nie kursują z prędkością powyżej 130 km/h. Planujemy, że pociągi pojadą szybciej od grudnia br., jednak będziemy o tym informować wraz z wprowadzeniem nowego RRJ 2016/2017 – poinformowało „Rynek Kolejowy” biuro prasowe PKP Intercity. Przyspieszenie pociągów jest ważne m.in. w kontekście skrócenia czasu przejazdu autobusów Polskiego Busa na trasie Warszawa – Wrocław od 1 października, o czym piszemy
tutaj.
Jakie zyski czasowe można osiągnąć dzięki podniesieniu prędkości? Np. na odcinku Warszawa – Łódź Kaliska podróż mogłaby trwać od 10 do 12 minut krócej. Przy okazji warto przypomnieć, że w związku z otwarciem nowego podziemnego dworca Łódź Fabryczna część Dartów zmieni swoje trasy, jeśli tylko Centrum Unijnych Projektów Transportowych wyrazi na to zgodę. Piszemy o tym
tutaj.