W ciągu miesiąca PKP Intercity chce rozstrzygnąć przetarg na dostawę 2150 terminali mobilnych w formie leasingu. To największe dotychczas postępowanie tego typu, warte szacunkowo 33 miliony złotych.
Technologiczna rewolucja
PKP Intercity ma zamiar dokonać kompleksowej wymiany urządzeń wraz ze zmianą koncepcji zestawu dla konduktora. Dotychczas pracownicy obsługi pociągu używają urządzeń zintegrowanych, czyli zawierających zarówno komputer jak i drukarkę w jednym urządzeniu. Nowe zestawy zostały opracowane zgodnie z europejskim kierunkiem uwzględniającym rozłączność urządzeń terminala i drukarki. Komunikacja pomiędzy urządzeniami ma odbywać się bezprzewodowo.
To nie koniec zmian. Nowe urządzenia mają być lekkie, wygodne i zapewnić długi czas pracy na akumulatorach. Kolejną nowością będzie też to, że każdy konduktor otrzyma terminal na stałe wyposażenie i będzie za niego odpowiedzialny – dotychczas urządzenia były przechodnie.
Terminale mają być nowe, wyprodukowane nie wcześniej niż 6 miesięcy od publikacji ogłoszenia o zamówieniu. Wraz z dostarczeniem urządzeń oferent będzie musiał opracować oprogramowanie przeznaczone dla pracy konduktorów – na co ma maksymalnie 8 miesięcy od zawarcia umowy.
Oferta aż o 9 milionów tańsza
Ogłoszony w marcu przetarg poprzedzono dialogiem technicznym z producentami, o którym informowaliśmy tutaj. Jego szacunkową wartość określono aż na 33 488 103,00 złotych. W ramach postępowania zostały złożone dwie oferty: Konsorcjum TK Telekom oraz S&T na kwotę 30 586 576,69 złotych oraz Wasko na kwotę 21 166 140,11 złotych.
Warunkiem koniecznym do wybrania wykonawcy i udzielenia zamówienia jest przeprowadzenie przez oferentów próbki demonstracyjnej zestawu wraz z oprogramowaniem. Z informacji do których dotarliśmy wynika, że TK Telekom wraz z S&T pozytywnie przeszło demonstrację próbki. – Rozstrzygnięcie postępowania jest planowane w ciągu około trzydziestu dni – zapowiada Marta Ziemska.
W 2015 roku PKP Intercity unieważniło postępowanie na zakup 1760 terminali mobilnych dla konduktorów. Jedyna oferta była bowiem
5-krotnie droższa od założonego przez przewoźnika kosztorysu. Obecnie, równolegle do PKP IC, zakup terminali
prowadzą Przewozy Regionalne. PKP IC prowadzi za to dialog na
zakup 3,5 tysiąca tabletów dla konduktorów i maszynistów.