Nowy przebieg drogi S10 jest bardzo zbliżony do planowanej linii kolejowej Płock – Modlin. Czy oznacza to zaniechanie planów budowy linii kolejowej na rzecz drogi ekspresowej? A może w założeniach budowy drogi jest również przewidziana linia kolejowa i inwestycje mogłyby być prowadzone razem? Na razie nie wiadomo, bo szczególnie do budowy linii kolejowej jest jeszcze bardzo daleko.
W połowie października poprzedni rząd
wydał rozporządzenie zmieniające sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce. Jedna z ze zmian dotyczyła określenia przebiegu drogi ekspresowej S10 z Torunia do Warszawy przez Płock. Trasa ma się krzyżować z drogą S7 na węźle Nowy Dwór Mazowiecki i dalej pobiegnie do drogi S8. Nowa droga zapewni obsługę mieszkańców Płocka, rafinerii oraz lotniska w Modlinie.
Wcześniej droga miała biec w śladzie lub obok obecnej DK-10 przez Sierpc do Płońska i tam kończyć się na węźle z S7. Jak zauważył niedawno jeden z naszych Czytelników,
nowy przebieg drogi S10 jest bardzo zbliżony do planowanej linii kolejowej Płock – Modlin. Czy oznacza to zaniechanie planów budowy linii kolejowej na rzecz drogi ekspresowej? A może w założeniach budowy drogi jest również przewidziana linia kolejowa i inwestycje mogłyby być prowadzone razem?
Są pilniejsze projektyElżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa odpowiada niejednoznacznie. Ministerstwo przyznaje, że przyjęcie rozporządzenia pozwoli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na rozpoczęcie prac przygotowawczych dla realizacji drogi S10, ale na razie jej przebieg jest określony ogólnie. – Szczegółowa lokalizacja S10 będzie ustalona na etapie wydawania decyzji administracyjnych, m.in. decyzji środowiskowej – przypomina Kisil.
Ministerstwo nie chce deklarować żadnych konkretów w sprawie budowy linii Modlin – Płock. Wskazuje, że sam Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku poddany zostanie weryfikacji. – Konieczne okazać się może uzupełnienie KPK o zadania, które nie zostały zrealizowane w pełnym zakresie w poprzedniej perspektywie UE. Rewizja dokumentu wynika również z potrzeby dostosowania jego postanowień do rozwoju infrastruktury kolejowej zarówno pod względem sposobu zarządzania nią, jak i finansowania. Na obecnym etapie prac resort prowadzi wnikliwe analizy poszczególnych pozycji inwestycyjnych w obszarze infrastruktury kolejowej – mówi rzeczniczka.
Perspektywa budowy linii kolejowej Modlin – Płock jest zatem bardzo odległa, a ministerstwo skupia się na przygotowaniu dokumentacji dla projektów znajdujących się na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego, które mają zapewnione finansowanie i dla których będzie uruchomiona procedura aplikacyjna. Na pytanie o to, czy kwestia ewentualnej kolizji planowanej linii Modlin – Płock z budową drogi S10 jest w ogóle rozpatrywana, nie otrzymaliśmy odpowiedzi.
CZT: Budowa drogi może ułatwić poprowadzenie kolei
Krzysztof Rytel z Centrum Zrównoważonego transportu uważa, że zaplanowanie drogi S10 w zbliżonym przebiegu do linii Modlin Płock nie utrudni budowy kolei, a wręcz może obniżyć sumaryczne koszty obu inwestycji. Wskazuje możliwość budowy wspólnych wiaduktów dla dróg poprzecznych, jak w przypadku autostrady A4 i linii E30. Warunek jest jeden – zaplanowanie wspólnego położenia nowej drogi i linii kolejowej. – Realizacja nie musi przecież odbyć w tym samym czasie – zastrzega Rytel.