Jeden z posłów opozycji postuluje wykonanie modernizacji linii kolejowej nr 276. Wskazuje potrzebę przesunięcia ujętej w Krajowym Programie Kolejowym inwestycji z listy rezerwowej na listę podstawową. Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zapewnia jedynie o tym, że będą wykonywane prace o charakterze utrzymaniowym na odcinku liczącym ok. 45 km.
Postulaty parlamentarzysty
Poseł Michał Jaros (Platforma Obywatelska) zgłosił interpelację do Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie potrzeby modernizacji linii kolejowej nr 276, łączącej Wrocław z Międzylesiem. Wskazał na potrzebę usprawnienia komunikacji między stolicą Dolnego Śląska a obszarem położonym wzdłuż omawianej trasy. W ocenie posła wyższy komfort podróżowania powinien przyczynić się do poprawy konkurencyjności transportu publicznego, a co za tym idzie zmniejszenia natężenia ruchu samochodów osobowych na drogach w rejonie linii kolejowej. Dlatego M. Jaros postuluje wpisanie inwestycji pn. "Prace na linii kolejowej C-E59 na odcinku Wrocław–Kamieniec Ząbkowicki na listę podstawową projektów realizowanych w ramach Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku". Argumentem za realizacją tej inwestycji jest posiadanie przez zarządcę infrastruktury kolejowej dokumentacji przedprojektowej, mimo że wymaga ona aktualizacji. W ocenie parlamentarzysty, ograniczenie się do wykonywania prac utrzymaniowych jest niewystarczające.
Ministerstwo odpowiada
W odpowiedzi na interpelację Piotr Stomma, Podsekretarz Stanu w MIB, potwierdził, że projekt dotyczący wykonania prac na odcinku Wrocław – Kamieniec Ząbkowicki znalazł się na liście rezerwowej Krajowego PK. Realizacja zadania o wartości 500 mln zł zakłada "bardzo szeroki zakres robót i ingerencji w istniejącą infrastrukturę". Jednak wykonanie przedsięwzięcia jest uzależnione od posiadania środków finansowych. P. Stomma nie odniósł się do pytania o przeniesienie projektu na listę podstawową Krajowego PK. Wspomniał jedynie, że dokument jest poddawany weryfikacji i trwa procedura jego aktualizacji. Zadeklarował również, że MIB "uznaje za celowe wspieranie inicjatyw, służących rozwojowi i poprawie funkcjonowania transportu kolejowego".
Podsekretarz stanu w MIB wskazał, że realizowane jest zadanie "Wymiana szyn i podkładów na linii nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie w torze nr 1 od km 35,650 do km 82,054 wraz z remontem przejazdów – różne lokalizacje i robotami towarzyszącymi". Zaplanowano wykonanie prac utrzymaniowych i naprawczych, które pozwolą na skrócenie czasu przejazdu i poprawę bezpieczeństwa przewozów. W szczególności wymienione zostaną szyny i podkłady kolejowe oraz wyremontowane przejazdy kolejowo- drogowe. Dzięki tym pracom na torze nr 1 podniesiona zostanie prędkość pociągów pasażerskich do 100 km/h (odcinek Strzelin - Kamieniec Ząbkowicki) oraz do 90 km/h albo do 70 km/h (odcinek Kamieniec Ząbkowicki - Bardo Przyłęk).
Linia Wrocław - MiędzylesieLinia kolejowa nr 276 Wrocław Główny – Międzylesie o długości ok. 138, 5 km w całości znajduje się w granicach województwa dolnośląskiego. Ma status linii kolejowej znaczenia państwowego, stanowi fragment korytarza transportowego, łączącego m.in. Świnoujście i Szczecin z przejściem granicznym Międzylesie – Lichkov. Jest ona w całości zelektryfikowana, częściowo dwutorowa. Prędkość dopuszczalna dla pociągów pasażerskich na zdecydowanej większości trasy ustalono na 80-100 km/h, jedynie na odcinkach o łącznej długości ok. 10 km wprowadzono prędkość dopuszczalną 60-70 km/h. Jednak na linii nr 276 wprowadzone zostały liczne ograniczenia prędkości, wynikające głównie ze złego stanu infrastruktury kolejowej. Dlatego w obecnie obowiązującym rozkładzie jazdy pociągi regionalne (do 13 par, kursujących w dni robocze) trasę Wrocław Główny do Kłodzko Główne o długości 93 km pokonują w czasie od 1h 27 min (połączenie przyspieszone Kolei Dolnośląskich) do 1:51 (najwolniejszy z pociągów Regio Przewozów Regionalnych). Niekorzystny wpływ na czas przejazdu ma konieczność krzyżowania składów na stacjach położonych na odcinkach jednotorowych. Okresowo po omawianej linii kolejowej kursują pociągi dalekobieżne.