Przyspieszenie procesu inwestycyjnego, ograniczenie kosztów i zmiany w procesie utrzymania – to kluczowe zadania PKP Polskich Linii Kolejowych zaprezentowane przez p.o. prezesa Antoniego Jasińskiego.
PKP Polskie Linie Kolejowe SA wydały przeszło 13 miliardów złotych środków unijnych przeznaczonych na inwestycje kolejowe w zakończonej właśnie perspektywie finansowej UE. Przed spółką jeszcze większe wyzwanie, bo środki na modernizację infrastruktury w trwającej obecnie perspektywie są zdecydowanie większe: – Nasz cel strategiczny do 2023 to mądrze i dobrze wydać ponad 67 miliardów złotych, które znajdują się w portfelu inwestycyjnym PLK. To zadanie o wielkim znaczeniu nie tylko dla spółki, ale także całej gospodarki krajowej – mówi Antoni Jasiński, p.o. prezesa zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Korzystając z dotychczasowych doświadczeń, chcemy jeszcze usprawnić cały proces, zdiagnozować istniejące bariery wewnątrz organizacji i w otoczeniu zewnętrznym, aby te ogromne nakłady przyniosły prawdziwy cywilizacyjny skok dla polskich kolei. Musimy pomagać przewoźnikom w przyciąganiu nowych pasażerów, musimy zdecydowanie poprawić transport towarowy – dodał prezes Jasiński.
Redukcja kosztów zadaniem Skoczylasa
Optymalizacja kosztów to kolejne istotne wyzwanie, bowiem PKP PLK wciąż dąży do zbilansowania wyniku finansowego. Zarząd PLK stawia więc sobie za cel redukcję kosztów działalności, jednak przy zachowaniu pełnej efektywności w najważniejszych obszarach działalności zarządcy infrastruktury: inwestycjach, prowadzenia bezpiecznego ruchu pociągów oraz utrzymania infrastruktury kolejowej. To m.in. zadanie nowo powołanego członka zarządu, dyrektora ds. finansowych i ekonomicznych, Stanisława Skoczylasa.
Zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych pracuje obecnie w 5-osobywym składzie. Obok p.o. prezesa zarządu Antoniego Jasińskiego tworzą go Andrzej Pawłowski (Wiceprezes Zarządu – dyrektor ds. eksploatacji), Marcin Mochocki (Członek Zarządu – dyrektor ds. realizacji inwestycji), Stanisław Skoczylas (Członek Zarządu – dyrektor ds. finansowych i ekonomicznych) oraz Piotr Wyborski (Członek Zarządu – dyrektor ds. utrzymania infrastruktury).
Kim są nowi członkowie zarządu PKP PLK?
30 grudnia zmienił się skład rady nadzorczej zarządcy infrastruktury kolejowej PKP PLK. Pisaliśmy o nich tutaj. Jasiński został wówczas p.o. prezesa spółki. Konieczność wyboru pełniącego obowiązki prezesa pojawiła się po dymisji prezesa PKP PLK Andrzeja Filipa Wojciechowskiego w dniu 14 grudnia. Wraz z nim zrezygnował członek zarządu spółki Karol Depczyński.
Antoni Jasiński, ur. 1956 r.
Absolwent Politechniki Warszawskiej, specjalność pojazdy szynowe oraz Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Z koleją związany 20 lat. Piastował kierownicze funkcje w PKP Intercity SA (2009-2013), gdzie pełnił m.in. obowiązki dyrektora Zakładu Centralnego. Do jego kluczowych zadań należało opracowanie i wdrożenie planu restrukturyzacji oraz naprawy spółki we wszystkich sferach działalności. Jako główny specjalista w Biurze Infrastruktury odpowiadał za budowę Warsztatu Utrzymania Technicznego dla pociągów Pendolino i modernizację stacji postojowych, zarządzał ponadto dyspozyturą oraz sprawował nadzór nad tworzeniem rozkładu jazdy jako dyrektor Biura Przewozów.
Od 2006 do 2009 r. sprawował w PKP Polskich Liniach Kolejowych SA obowiązki zastępcy dyrektora Biura Logistyki, a następnie dyrektora Biura Zamówień Publicznych, które tworzył od podstaw, nadzorując i realizując postępowania przetargowe na usługi i roboty związane z projektami inwestycyjnymi finansowanymi ze środków UE.
Prowadził także przedsiębiorstwo w branży spożywczej (Stoczek Sp. o.o. – najpierw jako dyrektor zakładu, a następnie prezes zarządu), któremu po prywatyzacji zapewnił dynamiczny rozwój i uzyskanie kilkunastoprocentowego udziału w rynku. Swoją karierę zawodową na kolei rozpoczynał w PKP Zakładzie Taboru w Siedlcach.
Ukończył kurs dla członków rad nadzorczych. Posiada wiedzę i doświadczenie w branży kolejowej i w zakresie Prawa Zamówień Publicznych oraz procedur UE związanych z realizacją projektów inwestycyjnych.
Stanisław Skoczylas ur. 1970 r.
Absolwent Krakowskiej Akademii Ekonomicznej (Uniwersytet Ekonomiczny) na kierunku finansów i bankowości, doktor nauk ekonomicznych. Ponad 20-letnie doświadczenie w zarządzaniu finansami zdobywał w największych polskich przedsiębiorstwach przemysłu ciężkiego, bankowości, piastował także kierownicze stanowiska w administracji publicznej. Jako członek zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego odpowiadał za obsługę rządowych programów finansowania infrastruktury drogowej, kolejowej i żeglugi morskiej (pierwsze od czasów II RP obligacje), współtworzył Fundusz Kolejowy.
W zarządzie Zakładów Azotowych w Kędzierzynie-Koźlu przygotował restrukturyzację zakładu, zapewniając finansowanie jego działalności w trudnych warunkach ekonomicznych.
Posiada doświadczenie w kierowaniu projektami wielodyscyplinarnymi w zakresie analizy i przygotowania wniosków nt. transportu kolejowego, przewozów regionalnych, transportu miejskiego oraz strategii rozwoju transportu.
Współautor eksperckich opracowań z zakresu nowoczesnych metod finansowania transportu, oceny efektywności innowacyjności transportu kolejowego oraz analiz systemów transportowych UE ze szczególnym naciskiem na kraje Europy Wschodniej i Centralnej.