Samorząd województwa pomorskiego przekazał PKP SKM w Trójmieście nowy rozkład jazdy pociągów na liniach kolejowych obsługiwanych w ramach projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, który obowiązywać będzie od grudnia 2016 r.
Mimo mniejszej liczby pociągów, organizatorowi przewozów udało się przygotować jak najlepsze rozwiązania komunikacyjne, umożliwiające dojazd mieszkańcom Kaszub do Trójmiasta. Największą zmianą będzie skierowanie połączeń pomiędzy Kościerzyną a Gdynią przez Gdańsk Wrzeszcz. Dziesięć par pociągów obsługujących to połączenie pojedzie przez Wrzeszcz, trzy pozostałe linią 201 przez stację Gdańsk Osowa. Przy opracowaniu rozkładu współpracował Zespół Doradców Gospodarczych TOR.
– Kształt rozkładu jazdy to przygotowanie władz regionalnych oraz operatora linii – PKP SKM – do planowanej budowy nowych dwóch przystanków: Gdynia Karwiny oraz Gdynia Stadion, położonych na odcinku linii nr 201 Gdańsk Osowa – Gdynia Główna – mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego. – Przewidywane zamknięcia odcinka Gdańsk Osowa – Gdynia Główna na czas robót spowodują utrudnienia w ruchu pociągów, dlatego projekt nowego rozkładu jazdy ma zminimalizować ten negatywny efekt. Dzięki temu trasy pociągów z Kościerzyny przez Gdańsk Wrzeszcz do Gdyni Głównej nie będą zagrożone odwołaniem, czy też skróceniem relacji.
Pasażerowie korzystający z tego rozwiązania, mimo nieco dłuższego czasu przejazdu na trasie Kościerzyna – Gdynia, zyskają bezpośrednie połączenie z Gdańskiem i Sopotem. Ważne jest również, że pociągi od Żukowa będą jechać jako tzw. przyspieszone, zatrzymując się jedynie na przystankach: Port Lotniczy, Kiełpinek, Jasień i Strzyża, które w chwili obecnej cieszą się największą popularnością i obsługują najwięcej pasażerów. Ponadto opracowany układ połączeń przewiduje połączenia z przesiadką w Gdańsku Rębiechowie dla relacji Kartuzy – Gdynia – Kartuzy w czasie nawet poniżej 60 minut.
Szybki dojazd z KościerzynyŁącznie 17 par pociągów będzie kursować w dogodnym dla pasażera godzinnym takcie. Dodatkowe połączenia Żukowa z Gdańskiem – w godzinach szczytu co 30 minut – zaowocują realną szansą wzrostu liczby osób korzystających z tej trasy. Przyspieszonym pociągiem z Kościerzyny mieszkańcy Żukowa będą mogli dojechać do Gdańska Wrzeszcza zaledwie w 25 minut, co jest nieosiągalnym czasem przejazdu dla transportu samochodowego i autobusowego. Dodatkowo Sopot i Gdańsk Oliwa zyskają bezpośrednie połączenia kolejowe z lotniskiem i Kaszubami.
– Mam nadzieję, że mimo pewnych niedogodności, wydłużenia czasu przejazdu z Kościerzyny do Gdyni, pasażerowie zaakceptują nasze propozycje – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. – Chcemy rozwijać PKM, bo to niezwykły projekt. Kolejne zaplanowane inwestycje, m.in. budowa nowych przystanków gdyńskich, pozwolą na przygotowanie jeszcze lepszej oferty dla pasażerów. Nowy rozkład jazdy to wyjście naprzeciw oczekiwaniom pasażerów dojeżdżających do szkół i miejsc pracy z regionu. Nasze analizy liczby pasażerów korzystających z linii PKM od początku jej uruchomienia pokazują stały wzrost pasażerów z Kartuz, potwierdzając tym samym zasadność dalszego wzmacniania połączeń kolejowych region – aglomeracja.
W pracach nad przygotowaniem projektu nowego rozkładu brał także udział Zespół Doradców Gospodarczych TOR. – To będzie trudny rozkład – mówi Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. – Nie może być inaczej, jeśli zgodnie z warunkami przetargu praca eksploatacyjna (czyli liczba kilometrów na liniach PKM oraz połączeniach do Kartuz i Kościerzyny, za przejechanie których samorząd wojewódzki zapłaci przewoźnikowi) zmniejszy się w przyszłym roku o ok. 25 proc.
– Do wyboru były dwa wyjścia: albo po prostu zlikwidować średnio co czwarty z kursujących obecnie nowych pociągów, albo zbudować rozkład praktycznie od nowa. Bardzo dobrze, że samorząd wojewódzki zdecydował się na to drugie rozwiązanie. W przeciwnym razie istniałoby duże zagrożenie, że część pasażerów odwróciłaby się od PKM – praktycznie bowiem zawsze dzieje się tak, że zmniejszenie liczby połączeń automatycznie pociąga za sobą zmniejszenie liczby pasażerów. Zaproponowany rozkład minimalizuje to ryzyko – dodaje Rydzyński.
Ciecia nie ograniczają potencjału PKMZ jednej strony cięcia pociągów nastąpią przede wszystkim tam, gdzie potencjał projektu PKM jest na razie najmniejszy: na ponowne zwiększenie liczby pociągów pomiędzy Gdańskiem Osową i Gdynią Gł. przyjdzie czas po wybudowaniu nowych przystanków na terenie Gdyni.
Z drugiej strony autorzy koncepcji nowego rozkładu postanowili skorzystać z dobrych doświadczeń połączenia Gdańska z Kartuzami, które jak dotąd jest jednym z najjaśniejszych punktów projektu PKM. Największy wpływ na to ma bezpośredniość połączenia do Gdańska. Stąd też, po zmianach prawie wszystkie pociągi zapewniające dojazd z Trójmiasta do Kościerzyny, będą nadal kursować z Gdyni, ale po drodze przejadą przez Sopot, Gdańsk Wrzeszcz i linię PKM.
– Ten rozkład wychodzi podwójnie naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców powiatu kościerskiego – dodaje Stanisław Lamczyk, poseł na Sejm RP, członek sejmowej Komisji Infrastruktury. – Ważne są dwie kwestie: utrzymując na prawie niezmienionym poziomie ofertę połączeń pociągiem z Kościerzyny do Gdyni, jednocześnie udało się uzyskać bezpośrednie połączenia z Kościerzyny do Gdańska. Na tych zmianach skorzystają nie tylko mieszkańcy powiatów: kościerskiego i kartuskiego dojeżdżający do Trójmiasta. Nowe propozycje to również m.in. zupełnie nowa jakość w obsłudze turystów chcących dostać się z Gdańska czy Sopotu na Pojezierze Kaszubskie. Poprawi się też np. dojazd z Żukowa do Gdańska – w godzinach szczytu pociągi na tej trasie kursować będą co pół godziny, a najszybszy pociąg dojedzie z Żukowa do Gdańska Wrzeszcza w niecałe 30 minut.
Przedstawiony projekt rozkładu jazdy należy traktować jako planowany układ połączeń jaki zostanie przyjęty na etapie konstrukcji rozkładu jazdy przez PKP PLK SA. Ostateczny układ zostanie przedstawiony do publicznej wiadomości przez zarządcę infrastruktury w terminie późniejszym zgodnie z obowiązanymi przepisami.
O projekcie nowego rozkładu jazdy jako pierwszy informował
Rynek Kolejowy.