Już przed dwoma tygodniami Rada Ministrów przyjęła nowelizację Krajowego Programu Kolejowego. Dokument wciąż czeka jednak na podpis premier Beaty Szydło.
Podczas obrad Kongresu Kolejowego w Gdańsku odpowiedzialny za kolej podsekretarz stanu w MIB Andrzej Bittel zapowiedział szybkie przyjęcie znowelizowanego Krajowego Programu Kolejowego przez rząd. – To kwestia godzin – zapowiadał wiceminister. I rzeczywiście, jak potwierdziła "Rynkowi Kolejowemu" Kancelaria Premiera, uchwała Rady Ministrów zmieniająca uchwałę w sprawie ustanowienia Krajowego Programu Kolejowego do 2023 roku, została przyjęta przez Radę Ministrów (w trybie obiegowym) jeszcze tego samego dnia, czyli 23 listopada 2016 r.
Jak dowiedzieliśmy się w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa, dokument czeka jednak jeszcze na podpis premier Beaty Szydło. Dlatego też nie widnieje na oficjalnych stronach Kancelarii Premiera.
Spłaszczenie górki
Jak wyjaśnia minister Bittel, podstawowym powodem niedawnej aktualizacji Krajowego Programu Kolejowego był brak przygotowanych projektów na nową perspektywę unijną oraz zgoda KE na “fazowanie projektów” inwestycyjnych. – Dodatkowo zaktualizowano kosztorysy oraz przeprowadzono analizę potencjału PKP PLK. W efekcie podczas aktualizacji osiągnięto spłaszczenie wydatków planowanych na lata 2019–2020. Górkę inwestycyjną zmniejszono z 17 do 13 miliardów złotych. Ten poziom oceniamy jako możliwy do zagospodarowania przez polski rynek, którego chłonność oceniamy na 10 mld złotych rocznie –
powiedział na Kongresie Kolejowym Bittel.
Jak przyznał w rozmowie z "RK" wiceminister, po konsultacjach społecznych
wprowadzono pewne korekty w programie, z których najważniejszą jest wprowadzenie do niego
projektu wymiany rozjazdów. – Trzeba sobie jednak jasno powiedzieć, że KPK nie jest dokumentem zadekretowanym na stałe; będzie on podlegał kolejnym aktualizacjom oraz ewaluacji – podkreśla wiceminister.
Jakie zmiany w Krajowym Programie Kolejowym?
Najważniejsze zmiany w Krajowym Programie Kolejowym dotyczące poszczególnych projektów dotyczą m.in. Magistrali Węglowej, Nadodrzanki, linii Podłęże – Piekiełko, Rail Baltiki i linii nr 8. Ich opis
można znaleźć tutaj. Natomiast szerszą analizę zmian w projektach zamieściliśmy
w tym miejscu.
O wszystkich aspektach nowego Krajowego Programu Kolejowego szeroko informowaliśmy
w tym wątku.
Aktualizacja godz. 13:35
Krajowy Program Kolejowy został przyjęty - poinformowało "Rynek Kolejowy" biuro prasowe Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Dokument został już zamieszczony został
na stronie internetowej MIB