Kanadyjski producent taboru kolejowego zainwestował w Polsce niemal 250 mln zł na rozbudowę wrocławskiej fabryki. Nowa hala Bombardiera jest dostosowana do produkcji pociągów dużych prędkości i zapewni dodatkowe moce produkcyjne dla kluczowych projektów.
Jak zapewnia producent, obecnie to najnowocześniejszy zakład do produkcji taboru kolejowego z innowacyjnymi technologiami. Podczas ceremonii otwarcia nie zabrakło wśród gości ambasadora Kanady, przedstawicieli władz Bombardiera, władz samorządowych i głównych klientów firmy. Nowa hala produkcyjna o powierzchni 20 tys. metrów kw. jest dzisiaj powodem do świętowania Bombardiera. 3 listopada w jej wnętrzu odbyła się uroczysta ceremonia, podczas której dokonano jej otwarcia. Przeznaczona jest ona do produkcji nadwozi pociągów dużych prędkości. Najpierw powstaną w niej pudła IC4 dla Deutsche Bahn.
– To bardzo ważny dzień w historii tego zakładu i jej pracowników. Dzisiejszy dzień to tak naprawdę kamień milowy w rozwoju. Przyjeżdżam tutaj od 2001 roku. Widziałem jak ona się rozwija, natomiast dzisiejszy dzień jest dla nas szczególny. Inaugurujemy otwarcie nowoczesnej hali fabrycznej, gdzie będziemy produkować i malować pociągi IC4. Ten zakład jest jednym z najstarszych i dalej funkcjonujących zakładów produkujących tabor kolejowych w Europie i definitywnie najstarszym, który produkuje tabor w Polsce – powiedział Bard Vantur, szef dywizji produkcyjnej Bombardiera.
Nowoczesność w każdym calu
Vantur wspomniał też krótko o samej historii tego miejsca. Warto przypomnieć, że produkcja na terenie zakładu rozpoczęła się już w latach trzydziestych XIX wieku, co oznacza około 180 lat tradycji w budowie taboru kolejowego w tym miejscu. Fabryka, znana od 1945 r. jako Państwowa Fabryka Wagonów – Pafawag – została przejęta przez Bombardiera w 2001 roku.
– Ten zakład od jakiegoś czasu produkuje pudła ze stali węglowej dla wszystkich lokomotyw rodziny Traxx. Dostarczamy je do klientów z Polski, Europy, Ameryki Północnej. Produkowaliśmy również lokomotywy do transportu towarowego dla Szwecji. Produkujemy ramy wózków pociągów. Teraz, wraz z tą inwestycją, szczególnie przy wdrożeniu nowoczesnej technologii spawania laserem dla produkcji pudeł IC4, wchodzimy w nową erę rozwoju firmy. Produkcja lekkich pudeł pasażerskich pozwoli nam wprowadzić innowacyjne rozwiązania technologiczne. Nie znam żadnego konkurenta, który tak bardzo rozwinął swoją fabrykę i wprowadził tak nowoczesną technologię – mówił Vantur.
1500 pracowników Bombardiera w Polsce
Jak podał Vantur, Bombardier we Wrocławiu zatrudnia w tej chwili 700 osób. – Zatrudnienie zwiększy się do 1000 osób. Łącznie we wszystkich lokalizacjach w Polsce zatrudniamy 1,5 tys. osób. To wszystko pokazuje, jak bardzo wierzymy w ten zakład, tych ludzi, w polski rynek i w polski rząd. Ta inwestycja to około 20 tys. m kw. Chcemy, aby ten zakład i lokalizacja we Wrocławiu, były takim hubem rozwoju technologii w Polsce – zaznaczył szef dywizji produkcyjnej Bombardiera.
Z kolei Wojciech Adamski, wiceprezydent Wrocławia, zaznaczył jak ważna jest to inwestycja dla miasta. – Podam tylko dwie liczby. Kiedy 10 lat temu zaczynałem pracować w administracji wrocławskiej, budżet miasta wynosił 1,7 mld zł. W tej chwili to jest 4,5 mld zł. Czyli ponad 12% rocznie przyrostu budżetu – wyjaśniał. Adamski. – To pokazuje skalę tempa w jakiej się rozwijamy. Jesteśmy przekonani, że z naszej strony zrobiliśmy wszystko, aby Bombardierowi inwestycję ułatwić. Składam obietnicę, że również maksymalnie będziemy pomagać, dlatego, że dla nas to jest bardzo ważne. Wrocław się rozwija, Polska się rozwija i po to pełnimy swoje funkcje, żeby tak właśnie było – dodał.
Kolejowy krasnal
– To dla nas wielkie wydarzenie. W tym roku rozpoczynamy proces rekrutacji nowych pracowników, a całkowity poziom zatrudnienia Bombardiera w Polsce przekroczy 2 tys. Jestem starym pracownikiem Pafawagu. Pamiętam różne czasy tej firmy. Jestem bardzo dumny, że przeżywamy dzisiaj moment wzrostu i rozwoju naszej firmy, ale również naszego zakładu w Katowicach i również naszych organizacji w Łodzi i Warszawie – powiedział na zakończenie Janusz Kućmin, przedstawiciel generalny Bombardier Transportation na Polskę.
Na zwieńczenie ceremonii Janusz Kućmin wraz z gośćmi, odsłonili specjalnie dedykowanego Bombardierowi wrocławskiego krasnala. Jak podkreślił przedstawiciel Bombardiera na Polskę, to ukłon w stronę miejskiej tradycji.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.