Po raz kolejny PKP Intercity przesuwa termin otwarcia ofert na dostawę 55 fabrycznie nowych wagonów. Jest to już czwarta zmiana. Tym razem przewoźnik przekłada termin o kolejny miesiąc.
PKP Intercity jest w trakcie prowadzenia postępowania przetargowego na zakup nowych wagonów. Spółka chce ich zakupić 55 wraz z wykonaniem ich przeglądu na 3. poziomie utrzymania. Dodatkowo wagony mają posiadać dopuszczenie do eksploatacji nie tylko w Polsce, ale także w Czechach, Niemczech, Austrii na Słowacji i Węgrzech. Dokładnie przedmiot zamówienia
opisaliśmy tutaj.
Zmiany w terminie otwarcia dostaw podyktowane są kolejnymi zmianami w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia. PKP Intercity przewiduje tym razem zrealizowanie przedmiotu zamówienia w całości w terminie nie dłuższym niż 96 miesięcy od momentu podpisania umowy. Wcześniej wymagano terminu tylko 78 miesięcy. Zmienił się także termin dostawy wagonów objętych prawem opcji. Zmawiający przedłużył go z 30 na 48 miesięcy.
Zmianom uległy również parametry techniczne. Dotyczą one tym razem przystosowania wagonu do zasilania z systemu 1500V DC, 3000V DC, 1000V 16,7 Hz, 1000 V 50 Hz, 3x400V 50Hz. Nowością jest ta ostatnia wartość. Całkowita masa w stanie służbowym nie może być większa niż 53 tony (wcześniej 50 ton). Ponadto zamawiający dokonał korekt zapisów mówiących m.in. o malaturze, fotelach, drzwiach, klimatyzacji czy tablic elektronicznych. Łącznie wprowadzono do specyfikacji 374 zmiany, co przełożyło się na konieczność zmiany terminu otwarcia ofert. Nowym obowiązującym terminem jest teraz 25 września.
Pierwotnie termin składania ofert mijał 14 lipca 2017 roku. Z uwagi jednak na wniesione
odwołanie Pesy, termin ten przesunięto na 18 lipca. Krajowa Izba Odwoławcza przystała na postulaty bydgoskiej firmy, co poskutkowało istotnymi zmianami w specyfikacji zamówienia. PKP Intercity obniżyło wtedy kryteria doświadczenia i wskazało, że warunkiem udziału wykonawcy w postępowaniu jest wykazanie się w okresie ostatnich trzech lat należytego wykonania dostawy lub naprawy nie mniej niż 10 wagonów osobowych o prędkości eksploatacyjnej co najmniej 160 km/h. Wcześniej wymagano prędkości co najmniej 190 km/h. Spowodowało to przesunięcie – o prawie miesiąc – terminu składania ofert – zaproponowano wtedy 11 sierpnia. Następnie
ponownie zdecydowano się przesunąć termin składania ofert w sierpniu o prawie trzy tygodnie na 31 sierpnia. Tłumaczono to licznymi zapytaniami ze strony potencjalnych oferentów.