PKP PLK przygotowuje kolejny etap poprawy parametrów linii, którymi pociągi ominą modernizowaną linię nr 7 Warszawa – Lublin. Na odcinku Lubartów – Parczew linii nr 30 w kilka miesięcy ma powstać blokada liniowa i nowe urządzenia sterowania.
Jednotorowa, niezelektryfikowana linia nr 30 Lublin Północny – Łuków ma stanowić główny objazd dla
modernizowanej linii nr 7 Warszawa – Lublin podczas prac zaplanowanych na lata 2017 – 2020. Więcej o tej inwestycji
piszemy tutaj. Na linii nr 30 potrzebny jest jednak szereg prac, gdyż ruch pasażerski przywrócono tu dopiero w 2013 roku, bez kompletnej modernizacji zapomnianego przez lata szlaku.
Jak
informowaliśmy niedawno, KZA Kraków i Colas Rail złożyły najtańsze oferty w
przetargu na modernizację najbardziej zaniedbanego odcinka linii nr 30 Łuków – Parczew. Co ciekawe PKP PLK wyodrębniły ty cztery oddzielne zamówienia dotyczące zakupu materiałów: rozjazdy, szyny, tłuczeń i podkłady.
Piszemy o tym tutaj. Ogłoszone też oddzielne postępowanie na
remont obiektów inżynieryjnych.
Prace obejmą jednak również odcinek naprawiony kilka lat temu odcinek Lubartów – Parczew. Obecnie ruch pociągów odbywa się tu bowiem z prędkością ograniczoną do 60 km/h w ruchu towarowym i 80 km/h w ruchu pasażerskim, przy małej przepustowości. W materiałach przetargowych czytamy też, że "w lipcu tego roku odbudowano mijankę Brzeźnica Bychawska", ale jak donosi nasz korespondent Rafał Jasiński, w rzeczywistości zamontowano tylko rozjazdy, a drugiego toru w stacji brak (stan na sobotę, 10 września). Teraz PKP PLK ogłosiła przetarg na kolejny etap prac, którym będzie montaż nowych urządzeń sterowania ruchem.
W postępowaniu na realizację prac w systemie „projektuj i buduj” zawarto roboty energetyczne, telekomunikacyjne i sterowania ruchem na stacji Brzeźnica Bychawska, montaż urządzeń na czterech przejazdach oraz budowę blokady liniowej na odcinkach Lubartów – Brzeźnica Bychawska i Brzeźnica Bychawska – Parczew. Po przeprowadzeniu prac na odcinku Lubartów – Brzeźnica Bychawska – Parczew prędkość ma zostać podniesiona do 120 km/h w ruchu pasażerskim i 80 km/h w towarowym.
Wykonawca zostanie wybrany na mocy kryterium ceny (80 proc.) i okresu gwarancji (20 proc.). Prace trzeba będzie zakończyć bardzo szybko – już 30 maja przyszłego roku. Inwestycja ma zostać dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego województwa lubelskiego. Na rewitalizację linii nr 30 na tym odcinku zapisano w Krajowym Programie Kolejowym 91,4 mln złotych.
Tymczasem PKP Intercity planuje wydzierżawić lokomotywy spalinowe dla prowadzenia pociągów Warszawa – Lublin objazdem przez Lubartów. Piszemy o tym
w tym miejscu.