szukaj
Śledź nas:

Nowe prawa pasażerów kolei: Pełen zwrot za dwie godziny opóźnienia

| Jakub Madrjas 10.10.2018 220

Nowe prawa pasażerów kolei: Pełen zwrot za dwie godziny opóźnienia
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
Większe odszkodowania za spóźnienia, ułatwienia dla niepełnosprawnych i miejsce dla rowerów w każdym pociągu – Komisja Transportu i Turystyki w PE przegłosowała pakiet zmian, które zwiększają prawa pasażerów kolei na terenie Unii Europejskiej.
O przygotowywanych w Komisji Transportu i Turystyki zmianach "Rynek Kolejowy" pisał w lipcu. Skala zmian jest duża i bardzo korzystna dla pasażerów. Przypomnijmy najważniejsze: wprowadzenie obowiązku wypłaty odszkodowania za opóźnienie, poprawa obsługi osób niepełnosprawnych, ułatwienia w przewozie rowerów czy zmiany na rynku sprzedaży biletów.

Posłem–sprawozdawcą nowych przepisów był prof. Bogusław Liberadzki (Sojusz Socjalistów i Demokratów). Postulował on złagodzenie części praw pasażerów oraz opóźnienie wejścia przepisów w życie. – Występuję też w obronie interesów kolei funkcjonujących gorzej – tłumaczył "Rynkowi Kolejowemu", przypominając, że do 2023 roku potrwa realizacja Krajowego Programu Kolejowego, który utrudnia działalność przewozową polskiej kolei. 

Maksymalne prawa dla pasażerów


Ostatecznie przepisy przyjęto wczoraj (9 października) w pierwotnej, bardziej sprzyjającej pasażerom formule. Zabiegała o to Grupa Europejskiej Partii Ludowej (Chrześcijańscy Demokraci – chadecja), w tym Elżbieta Łukacijewska, Róża Thun oraz Marek Plura. – Dzisiejsze głosowanie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom pasażerów kolei. Udało się przegłosować szereg rozwiązań, które sprawią, że podróż koleją stanie się znacznie dogodniejsza. Wprowadziliśmy pojęcie podróży łączonej, co oznacza, że za przesiadkę będzie odpowiadał przewoźnik. Uwzględniliśmy także dobre rozwiązania dla osób niepełnosprawnych, cyklistów i co najważniejsze podnieśliśmy progi odszkodowań, nawet do pełnej kwoty za 120 min spóźnienia. Ochrona podróżnych jest kluczowa, jeżeli mamy zwiększyć atrakcyjność i konkurencyjność polskich kolei – podkreśliła poseł Łukacijewska po głosowaniu. 

– To prawdziwa kolejowa rewolucja. Nowe przepisy, dotyczące rowerzystów i osób niepełnosprawnych, obejmą wszystkie rodzaje przewozów pasażerskich. Niezależnie od tego, czy pojedziemy podmiejską kolejką do pracy i szkoły, czy też wybieramy się w daleką podróż na wakacje, na przykład z rowerem – dodała Róża Thun.

Ułatwienia dla niepełnosprawnych oraz rowerzystów

Jak podsumowuje posłanka Łukacijewska, na zmianach skorzystają niepełnosprawni. Prawo do przejazdu z osobą towarzyszącą lub psem zostanie rozszerzone na wszystkie typy pociągów. Na każdej stacji niepełnosprawny będzie mógł uzyskać pomoc od wyszkolonego personelu, bez konieczności planowania wyjazdu z dużym wyprzedzeniem. Znacznie skróci się też czas, w którym osoba z niepełnosprawnością będzie musiała zawiadomić przewoźnika o tym, że chce skorzystać z jego usług. Do tej pory trzeba było to robić nawet z dwudniowym wyprzedzeniem, a i tak nie było pewności, że nie zostanie się na lodzie. Teraz ten czas ma skrócić się nawet do trzech godzin na mniejszych stacjach. Na dużych dworcach asysta powinna być dostępna non-stop.

Za ewentualne uszkodzenia lub utratę używanego w podróży sprzętu wspomagającego niepełnosprawnych będzie odpowiadał przewoźnik. – Planowanie podróży koleją dla osoby niepełnosprawnej to wyzwanie niczym wejście zimą na K2. Wiem coś o tym, bo jako osoba niepełnosprawna wielokrotnie miałem kłopoty na dworcach, szczególnie kiedy okazywało się, że pociąg lub peron nie jest dostępny. Mam nadzieję, że dzięki zaproponowanym przez nas rozwiązaniom niepełnosprawni będą mogli wreszcie z przyjemnością jeździć także pociągami – powiedział europoseł Marek Plura.

Dzięki zmianom poprawi się też sytuacja rowerzystów: w ciągu 2 lat od daty wejścia przepisów w życie, każdy nowy lub wyremontowany skład będzie musiał posiadać wyraźnie oddzieloną i oznakowaną strefę do przewozu rowerów z przynajmniej 8 miejscami na rowery.

Teraz głosowanie Europarlamentu


Sprawozdanie trafi teraz na sesję plenarną, gdzie cały Parlament Europejski będzie nad nim głosował. Stanie się to prawdopodobnie jeszcze w listopadzie lub grudniu. Aby przepisy weszły w życie, konieczne będzie uzyskanie następnie porozumienia z państwami członkowskimi (Radą UE). Bardziej szczegółowy opis szykowanych zmian, dotyczących także m.in. klauzuli siły wyższej czy wzajemnej sprzedaży biletów, można znaleźć tutaj.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNERZY DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 11/2018
NUMER 11/2018
W numerze: Rozmowy z R. Masiulisem (minister transportu Litwy), K. Zgorzelskim (Przewozy Regionalne), Ł. Frankiem (ZIKiT) • Polska zmierza ku elektromobilności • Spółka celowa wybuduje Centralny Port Komunikacyjny • Polska może być poważnym hubem logistycznym Europy • Grupa PKP na InnoTrans: jedność i otwarcie na świat • Dlaczego opłata dworcowa • Wien Hauptbahnhof – tak kolej tworzy miasto.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by PresstoCMS