W czwartek uroczyście ochrzczono lokomotywę Dragon E6ACTd 101 – jedną z trzech, jakie Newag przekazał przewoźnikowi Freightliner. – To najmocniejsza jednoczłonowa lokomotywa na polskich torach – podkreślał prezes FPL Konstantin Skorik.
W czwartek w Warszawie odbyło się symboliczne przekazanie lokomotywy Dragon z Newagu przewoźnikowi Freightliner PL. Podczas uroczystości odbyła się również ceremonia nadania lokomotywie Dragon nr 101 imienia Ernesta Malinowskiego. Relację z wydarzenia
można znaleźć tutaj.
Najmocniejsza w kraju
Pięć lokomotyw Dragon Freightliner zamówił w Newagu w lutym ubiegłego roku. To elektrowozy o mocy 5 MW, zdolne do ciągnięcia ciężkich składów towarowych o wadze powyżej 4000 t z modułem Dual Power – dodatkowym silnikiem spalinowym o mocy 540 kW do pracy na bocznicach. Wartość kontraktu 17,5 mln euro netto.
– Nasza decyzja o wyborze Newagu wynikała z tego, że ten producent dostosował się do naszych potrzeb. To pierwsza sześcioosiowa lokomotywa elektryczna z silnikiem dojazdowym i najmocniejsza jednoczłonowa lokomotywa na polskich torach – podkreślił prezes FPL Konstantin Skorik. Jak dodał, dostawa elektrowozów odbywa się zgodnie z harmonogramem.
Dual Power na 150 kilometrówJak udało nam się dowiedzieć, jeśli chodzi o założenia i podzespoły nowe Dragony są bardzo zbliżone do dostarczanych poprzednio dla Lotos Kolej czy STK. W rzeczywistości jednak wnętrze lokomotywy zostało bardzo mocno zmienione – wszystko po to, by pomieścić dodatkowy silnik spalinowy. Z powodu instalacji modułu Dual Power i zbiorników paliwa o pojemności 1,5 tys. litrów lokomotywa jest cięższa od poprzedników o ok. 3 tony
Według przedstawicieli producenta, zasięg Dragona przy wykorzystaniu silnika spalinowego to ok. 150 kilometrów ze składem ładownym. Maksymalna prędkość osiągnięta przy użyciu silnika spalinowego wyniosła aż 130 km/h. Jednak siła pociągowa lokomotywy zasilanej modułem spalinowym jest największa przy prędkości do 20 km/h, dzięki czemu może manewrować składem o masie nawet 4 tys. ton. Jak pokazano podczas prezentacji, Diesel jest gotowy do prowadzenia składu niemal natychmiast po uruchomieniu.
Podobnie jak w poprzednich Dragonach, w lokomotywie przewidziano miejsce na zabudowę systemu ERTMS, gdy będzie to wymagane. Co warte uwagi, dodanie modułu Dual Power nie spowodowało konieczności uzyskania nowych dokumentów homologacyjnych z Urzędu Transportu Kolejowego - uwzględniono w nich jedynie modyfikację lokomotywy.
Dragon E6ACTd - niektóre dane techniczne:- UKŁAD OSI - Co’Co’
- NAPIĘCIE ZASILANIA - DC 3 kV
- MOC CIĄGŁA - 5 MW (520 kW na silniku Diesla)
- MAKSYMALNA PRĘDKOŚĆ - 120 km/h
- SIŁA POCIĄGOWA PRZY ROZRUCHU - 410 kN
- DŁUGOŚĆ LOKOMOTYWY ZE ZDERZAKAMI - 20 330 mm