Koleje Austriackie oraz Koleje Niemieckie zaprezentowały wspólne rozwiązanie dotyczące uruchamiania międzynarodowych, nocnych połączeń kolejowych. Dla Niemców pociągi nocne są sporym problemem, głównie dlatego, że przynoszą duże straty.
Blisko rok temu Koleje Niemieckie (DB) poinformowały, że zlikwidują wszystkie połączenia nocne z wagonami sypialnymi i kuszetkami oraz z autokuszetkami. W ciągu 2014 roku z pociągów nocnych skorzystało 1,3 mln pasażerów, co stanowiło tylko 1% wszystkich pasażerów korzystających z pociągów dalekobieżnych. Nocne połączenia wygenerowały stratę na poziomie 32 mln euro, przy obrotach rzędu 90 mln euro. Rok wcześniej strata sięgała 20 mln euro. Prognozy na kolejne lata zakładały tendencję wzrostową jeśli chodzi o straty.
Jak twierdzi DB, jednym z powodów, dla których coraz mniej pasażerów korzysta z tego typu połączeń, jest pozostawiający wiele do życzenia standard taboru. Połączenia są mało atrakcyjne również ze względu na wysokie ceny. DB również zauważa, że dziś tego typu połączenia wypierane są przez koleje dużych prędkości, dzięki którym np. podróż służbową można odbyć w jeden dzień.
Koleje Austriackie (ÖBB) już od dawna były zainteresowane nawiązaniem bliższej współpracy z DB w zakresie nocnych połączeń. W końcu udało się dojść do porozumienia w tej sprawie. Jak ogłoszono, ÖBB pod marką Nightjet będą oferowały sześć nowych połączeń, które obsłużą połączenia tego typu w Niemczech i wyjadą poza granice kraju. Pociągi pojadą w relacjach: Hamburg – Berlin – Fryburg – Bazylea – Zurych, Hamburg – Monachium - Innsbruck, Düsseldorf – Monachium – Innsbruck, Monachium – Villach – Wenecja, Monachium – Salzburg – Villach – Florencja – Rzym, a także trasą Monachium – Salzburg – Villach – Werona – Mediolan.
DB planuje wesprzeć Koleje Austriackie poprzez uruchomienie trzech nocnych połączeń obsługiwanych tradycyjnymi składami IC/ICE. Chodzi o trasy: Frankfurt – Amsterdam, Lipsk – Praga oraz Ulm – Monachium. – Koncepcja uruchomienia nocnych połączeń, opracowana przez oba przedsiębiorstwa kolejowe, zapewnia różne potrzeby podróżnych. W pociągach nocnych znajdą się zarówno komfortowe siedzenia, charakterystyczne dla pociągów klasy IC/ICE, lecz także klasyczne wagony sypialne oraz kuszetki ÖBB – powiedział Berthold Huber, szef działu ruchu i transportu w Deutsche Bahn.
ÖBB zainwestowało 40 mln euro w 42 wagony sypialne i 15 kuszetek. Zostały one odkupione od Deutsche Bahn. W tej chwili Koleje Austriackie uruchamiają nocne połączenia na terytorium Austrii i Niemiec, Szwajcarii i Włoch. Nowa oferta nocnych pociągów ÖBB i DB w Niemczech wejdzie w życie 11 grudnia – wraz z wprowadzeniem rocznego rozkładu jazdy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.