Pociąg metra Pesy i hybrydowy pociąg Newagu to nie jedyne projekty taborowe, które dofinansuje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. Wielomilionowy grant otrzyma też krakowski EC Engineering.
Jak już informowaliśmy, w ramach konkursu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju 2/1.1.1/2015 "Szybka ścieżka” dla dużych przedsiębiorstw w ramach Działania 1.1. "Projekty B+R przedsiębiorstw" zostaną dofinansowane dwa bardzo ambitne projekty. Aż 24 mln zł na projekt budowy swojego pierwszego pociągu metra
otrzymała bydgoska Pesa. Natomiast 15 mln złotych na
opracowanie pasażerskiego pociągu spalinowo-elektrycznego (hybrydowego) otrzyma Newag.
Lekkie i bezpieczne przeguby
Trzecim i ostatnim projektem z dziedziny transportu szynowego, który dofinansuje w tym działaniu NCBiR jest "opracowanie innowacyjnych przegubów międzyczłonowych o unikalnej lżejszej konstrukcji pochłaniającej energię zderzenia dla zapewnienia bezpieczeństwa pasażerów w transporcie publicznym" autorstwa EC Engineering. Otrzyma on 6 166 499,66 zł dofinansowania. Wartość całego projektu to 12 593 137,10 złotych.
Próbowaliśmy dowiedzieć się w krakowskiej firmie czegoś więcej o projekcie, jednak jej prezes Ireneusz Łuczak jest bardzo tajemniczy. – Wolelibyśmy nie publikować żadnych informacji do czasu zakończenia projektu – poinformował "Rynek Kolejowy". Biuro projektowe EC Engineering dobrze radzi sobie z pozyskiwaniem dofinansowania. Wzięło udział m.in. w projektach Paszport do eksportu, Estomad czy InnoTech.
W konkursie "Szybka ścieżka” w ramach działania "Projekty B+R przedsiębiorstw" dofinansowanie zdobyło ogółem 14 przedsięwzięć. Największy grant otrzyma General Electric Company Polska – 31,4 mln złotych na opracowanie prototypu sprężarki o znacząco ulepszonych parametrach technicznych jako pierwszy krok do stworzenia w Polsce silnika turbośmigłowego nowej generacji. Na liście są też projekty z dziedziny górnictwa czy przesyłu danych.
PKP Cargo miało wartościowy projekt symulatoraSpośród odrzuconych projektów warto wspomnieć o przygotowanym przez PKP Cargo przedsięwzięciu dotyczącym opracowania trzech innowacyjnych symulatorów szkoleniowych pojazdów kolejowych. Otrzymał on największą liczbę punktów spośród wszystkich odrzuconych projektów, ale nie spełniał wszystkich kryteriów konkursu.
Swój pomysł zgłosiła też spółka Laude Smart Intermodal. Jej projekt "Nowoczesne rozwiązania intermodalne kluczem do osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu zgodnego z celem 3 Białej Księgi Transportu" również nie spełnił jednak wszystkich kryteriów.
Autonomiczna bocznica bez grantuTrochę dalej od dofinansowania była Nasycalnia Podkładów w Czeremsze ze swoim pomysłem na wykonanie innowacyjnych recyklingowych kompozytowych podkładów kolejowych o podwyższonej wytrzymałości użytkowej, odporności na agresywność środowiska i łatwości montażu. Brakowało jej spełnienia czterech kryteriów – podobnie jak Grupie Zarmen, która chciała opracować w pełni automatyczną i autonomiczną bocznicę.
Projekt Zarmenu byłby o tyle ciekawy, że rozwija już realizowaną przez siebie koncepcję – autonomicznej lokomotywy. Pisaliśmy o niej
w tym miejscu.
Z pozostałych projektów, które nie dostały dofinansowania warto jeszcze zwrócić uwagę na ultralekki autobus o obniżonej emisji typu Low Entry, który zgłosił Solaris,