Partnerzy serwisu:
Biznes

Nie będzie kolejnych Dartów? Pesa ma jeszcze nadzieję

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
28-04-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Nie będzie kolejnych Dartów? Pesa ma jeszcze nadzieję
Fot. Łukasz Piotrowski, SM42.pl
Prezes Pesy Tomasz Zaboklicki ciągle ma nadzieję, że PKP Intercity wykorzysta opcję na zakup dziesięciu pociągów Dart. Coraz więcej wskazuje na to, że tak się nie stanie. 

Jakub Madrjas, Rynek Kolejowy: Wydaje się, że PKP Intercity nie wykorzysta opcji na zakup 10 pociągów Pesa Dart.

– Wszystko na to wskazuje, choć ciągle mamy na to nadzieję. Darty idealnie wpisują się w Strategię Odpowiedzialnego Rozwoju, niestety plany taborowe przewoźników nie bardzo. Przerwany jest pewien ciąg, bo choć są ogromne środki, choćby z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, na rozwijanie produktów i rozwijane jest wsparcie eksportowe, to brakuje jednego elementu – dla kogo to produkować? Jeśli Pesa, Newag czy inna firma nie zdobędzie doświadczenia w Polsce, to nie ma szans konkurować z zachodnimi firmami. Te firmy same zdobyły doświadczenie na rynkach wewnętrznych.

Zwracał Pan uwagę, że w analogicznej do opcji na Darty sytuacji we Francji zdecydowano się na dodatkowe zamówienie, byle uratować zakład w Belfort. Jednak tam pracownicy wyszli na ulicę, by bronić zakładu…

Czy to sugestia, że my powinniśmy zrobić to samo? We Francji dokonano takiego zamówienia, bo inna jest tam kultura wspierania własnych przedsiębiorców. Sytuacja jest zresztą o tyle inna, że my byliśmy przez długi czas zwodzeni – jeszcze w zeszłym roku zapewniano nas, że zamówienie zostanie złożone, gdy poprawimy wskaźniki niezawodności, gdy miną „choroby wieku dziecięcego”. Dopiero gdy nam się udało, to powiedziano nam, że zamówienia jednak nie będzie. I co mamy zrobić w tej sytuacji? Przecież nie będziemy palić opon.

Pociągi zespolone to przyszłość kolei, zmiana technologiczna podobna do tej, którą było przejście z lokomotyw parowych na spalinowe. Od tego nie ma odwrotu i uporczywe trzymanie się modernizacji starych lokomotyw i wagonów jest nielogiczne. Skład z lokomotywą i wagonami jest cięższy, bardziej energochłonny, mniej dynamiczny a do tego mniej bezpieczny. W czasie wypadku czy katastrofy liczba ofiar jest z reguły mniejsza w przypadku zespołu trakcyjnego niż składu tradycyjnego, każdy to wie.

Co brak wykorzystania opcji przez PKP Intercity oznacza dla Pesy? Pojawiają się głosy, że przyszłość firmy jest zagrożona.

Przyszłość Pesy nie jest zagrożona. Pojawiają się kolejni zainteresowani zakupem firmy, w tym nasza szanowna konkurencja. Pesa jest dla zachodnich producentów zagrożeniem i to dużo większym niż Newag ze względu na nasze doświadczenie eksportowe. I dalej bardzo mocno idziemy w tym kierunku. Seryjna produkcja Linków dla Deutsche Bahn praktycznie ruszyła i pierwsze pojazdy będziemy dostarczać w przyszłym roku. Sądzę, że uda nam się pozyskać również te największe kontrakty w ramach umowy ramowej z DB. Tymczasem na rynku polskim po 2023 roku można spodziewać się zapaści. Dlatego tak mocno inwestujemy w eksport – to kosztuje dużo, właściwie wszystkie nasze pieniądze, ale nie ma innej drogi.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Tomasz Zaboklicki: Pesa przygotowuje się do kolejnego skoku

Biznes

Tomasz Zaboklicki: Pesa przygotowuje się do kolejnego skoku

Michał Szymajda, rynek-kolejowy.pl 14 stycznia 2016

Tomasz Zaboklicki: Pesa zamówione pojazdy zbuduje do 31 grudnia

Biznes

Tomasz Zaboklicki: Pesa zamówione pojazdy zbuduje do 31 grudnia

Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl 17 grudnia 2015

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Tomasz Zaboklicki: Pesa przygotowuje się do kolejnego skoku

Biznes

Tomasz Zaboklicki: Pesa przygotowuje się do kolejnego skoku

Michał Szymajda, rynek-kolejowy.pl 14 stycznia 2016

Tomasz Zaboklicki: Pesa zamówione pojazdy zbuduje do 31 grudnia

Biznes

Tomasz Zaboklicki: Pesa zamówione pojazdy zbuduje do 31 grudnia

Michał Szymajda, Rynek-Kolejowy.pl 17 grudnia 2015

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5