Niespodziewanie na polskich torach pojawił się zupełnie nowy typ lokomotywy – sześcioosiowy Dragon 2. Jej specyfikacja na razie owiana jest tajemnicą.
Wczoraj w Internecie pojawiły się zdjęcia prezentujące niewidzianą dotąd lokomotywę elektryczną (jedno z nich, dzięki uprzejmości profilu EU06.pl, prezentujemy powyżej). Branżę zelektryzowało oznaczenie lokomotywy: E6ACTa–001 oraz widoczna na pudle nazwa: Dragon 2. O takim projekcie dotąd nie informowano.
Jak dowiedział się „Rynek Kolejowy”, nie jest to żadna modernizacja lub przebudowa, a pierwsza lokomotywa nowego typu. Oznaczenie E6ACTa oznacza, że ma wiele wspólnego z sześcioosiowym Dragonem – pierwszą nowoczesną polską lokomotywą, która zadebiutowała niemal dekadę temu. Dotąd wyprodukowano 15 Dragonów. Zasilane prądem o napięciu 3kV lokomotywy typu E6ACT eksploatują:
Lotos Kolej (5 sztuk) i
Industrial Division (4 sztuki, w tym wynajęte do Orlen Koltrans i CD Cargo), natomiast pojazdy typu E6ACTd ze spalinowym silnikiem dojazdowym
eksploatuje Frightliner PL (5 sztuk) oraz
Budokrusz (
według części źródeł – Rail Polonia).
O nowym Dragonie 2 wiadomo bardzo niewiele. Newag potwierdził „Rynkowi Kolejowemu”, że widoczna na zdjęciu lokomotywa jest ukończona, ale nie podaje jeszcze informacji na jej temat w oczekiwaniu na oficjalną prezentację. Wizualnie można zauważyć podobieństwo elektrowozu do pierwszego Dragona, ale z reflektorami bardziej przypominającymi nowszego,
czteroosiowego Griffina.
Wiadomo, że choć lokomotywa jest ukończona, nie otrzymała jeszcze dopuszczenia do eksploatacji i w tym celu musi przejść testy. Istotne wydaje się również to, że pojazd został pomalowany w barwy Newagu, co sugeruje, że trafi do
Newag Lease – spółki producenta zajmującej się wynajmem taboru, do której należą wszystkie
wyprodukowane dotąd Griffiny.
Producent taboru powinien wkrótce przedstawić bardziej szczegółowe informacje o Dragonie 2, o czym niezwłocznie poinformujemy Czytelników.