17 sierpnia w Kijowie doszło do podpisania memorandum dotyczącego współpracy Newagu i Ukrzaliznycji w zakresie modernizacji lokomotyw należących do operatora.
Memorandum podpisał z jednej strony Wojciech Balczun, prezes Kolei Ukraińskich i Aleksandr Bużor, członek ich zarządu, a z drugiej Zbigniew Konieczek, prezes nowosądeckiego Newagu. Dokument ma pozwolić na znalezienie wspólnych rozwiązań w zakresie modernizacji lokomotyw ukraińskiego przewoźnika. W projekcie tym może uczestniczyć, jako wykonawca, Newag. Szczegóły w tym zakresie regulować będą ewentualne kolejne, szczegółowe umowy.
– Ukrzaliznycja zamierza inwestować w tabor, niedawno podpisaliśmy memoranda z wiodącymi producentami taboru. Badamy wszystkie propozycje, aby zmaksymalizować wybór i obiektywnie wskazać partnera, który zaoferuje najlepsze rozwiązania – powiedział prezes UŻ, Wojciech Balczun. Przypomniał on, że podobne memorandum podpisano niedawno z Bombardierem, o czym piszemy
tutaj. – Zależy nam na wyborze optymalnych rozwiązań, zarówno pod względem technologicznym jak i ekonomicznym – dodał.
Podczas spotkania obecny był Jerzy Miller, przedstawiciel prezydenta Ukrainy Petra Poroszenki (a zarazem były polski minister spraw wewnętrznych i administracji oraz przewodniczący komisji badającej wypadek prezydenckiego samolotu w Smoleńsku). Podkreślił on jak wielką rolę w modernizacji kraju odgrywa przebudowa struktur UŻ i unowocześnienie jego taboru. Przedstawiciel głowy państwa liczy na to, że UŻ skorzysta z doświadczeń zachodnich partnerów.
Według nieoficjalnych informacji do których dotarł „RK”, wczorajszy podpis można traktować właściwie jako odświeżenie memorandum, podpisanego przez Newag z poprzednim zarządem UZ. Nowosądecka firma wciąż oferuje swoje rozwiązania dotyczące modernizacji lokomotyw Ukrainie, natomiast jak słyszymy – do konkretnych zamówień wciąż jest dość daleko. Niemniej pierwszy krok został właśnie wykonany.