Mimo pierwotnego wskazania na województwa kujawsko-pomorskie i wielkopolskie jako centra nowej "Doliny Kolejowej" w programie Luxtorpeda 2.0, zaproszony do udziału w przedsięwzięciu może czuć się też nowosądecki Newag. Ministerstwo Rozwoju potwierdza, że Newag to jedna z firm, na których ma się opierać reindustrializacja w tym sektorze.
– Przemysł kolejowy będzie jedną z polskich "inteligentnych specjalizacji", na których ma oprzeć się polski eksport –
ogłosił w połowie lutego wicepremier, minister rozwoju Mateusz Morawiecki. Minister Rozwoju proponuje skupić się na wspieraniu branż przemysłu, w których Polska może uzyskać przewagi konkurencyjne. Specjalne programy rozwojowe realizowane przez Ministerstwo Rozwoju i Polski Fundusz Rozwoju mają zostać przygotowane dla różnych branż. Część kolejową ochrzczono jako program "Luxtorpeda 2.0".
Bez Małopolski?Po prezentacji założeń programu zaskoczenie w branży wywołała mapa, z której wynikało, że budowa taboru ma być specjalizacją województw wielkopolskiego i kujawsko–pomorskiego. Mają w nich siedziby m. in. Pesa, Solaris i FPS, ale produkcja odbywa się też w innych regionach kraju. Największym po Pesie krajowym producentem taboru jest nowosądecki Newag. – Włączenie Małopolski w program Luxtorpeda2.0 pozwoli wykorzystać jej potencjał intelektualny i techniczny –
apelował na łamach "Rynku Kolejowego" prezes Newagu Zbigniew Konieczek. Poparcie dla jego inicjatywy wyraziła w ubiegłym tygodniu
grupa posłów z Małopolski.
Wydaje się jednak, że pominięcie Małopolski podczas pierwszej prezentacji nie przekreśla szans Newagu na udział w programie. Jak informuje w odpowiedzi na pytania "Rynku Kolejowego" Ministerstwo Rozwoju, przyjęty przez rząd plan "ma charakter kierunkowy", a nie obszarowy. – Poprzez wskazanie przykładowych programów rozwojowych rząd daje sygnał, że widzi potencjał w rozwoju konkretnych branż i będzie ten rozwój wspierał, W przypadku programu Luxtorpeda 2.0 źródłem tego potencjału są m.in. silne podmioty zajmujące się produkcją taboru kolejowego i komunikacji miejskiej wyjaśnia MR i wymienia trzy z nich z nazwy: Newag, Pesę oraz Solarisa.
Ministerstwo zaznacza, że na całym świecie rośnie popyt na pojazdy z napędem niskoemisyjnym oraz duże środki unijne w perspektywie 2014-2020 na transport przyjazny środowisku. – Chcemy żeby polskie firmy wykorzystały te sprzyjające warunki – deklaruje MR.
– Zarówno Newag, jak i inne polskie firmy z tej branży, z powodzeniem mogą tworzyć tzw. „Dolinę Kolejową”. Jesteśmy na to gotowi. Luxtorpeda 2.0 pozwoli nam budować przewagę konkurencyjną, a ona jest nam potrzebna aby wygrywać z największymi światowymi podmiotami na tym rynku. – powiedział prezes Newagu Zbigniew Konieczek.
Plan w opracowaniu
Wygląda więc na to, że giełdowa spółka zostanie uwzględniona w "Luxtorpedzie 2.0". Warto pamiętać, że jak przyznaje ministerstwo, dopiero przygotowywana jest szczegółowy dokument – Strategia Odpowiedzialnego Rozwoju. Ma być gotowa w ciągu najbliższych miesięcy. – Szczegółowe rozwiązania dotyczące rządowego wsparcia przygotuje Polski Fundusz Rozwoju, którego powstanie zapowiada Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju – informuje MR.
W skład dziesięcioosobowego zespołu, który będzie odpowiedzialny za szczegółowe przygotowanie i realizacje tzw. Planu Morawieckiego wszedł minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. Oprócz niego w zespole są też: Henryk Kowalczyk (szef stałego Komitetu Rady Ministrów) jako wiceprzewodniczący,Paweł Szałamacha (min. finansów), Dawid Jackiewicz ( min. skarbu), Krzysztof Tchórzewski (min. energetyki), Marek Gróbarczyk (min. gospodarki morskiej), Konrad Szymański (sekretarz stanu w MSZ), Piotr Naimski (sekretarz stanu w KPRM) oraz Jan Szyszko (min. środowiska), oraz oczywiście Mateusz Morawiecki jako przewodniczący. Ma on zresztą przedstawić dziś w sejmie informację o priorytetach działania Ministerstwa Rozwoju oraz głównych celach polityki gospodarczej rządu.
Biorą już udział w rządowych projektach
Wracając jeszcze do Newagu, warto przypomnieć, że nowosądecki producent już w tej chwili z sukcesami bierze udział w rządowych programach rozwojowych. Jak
informowaliśmy w tym miesiącu, dzięki grantowi w wysokości aż 15 mln złotych Newag przygotuje
unikatowy projekt pasażerskiego pociągu spalinowo-elektrycznego. Pieniądze otrzyma z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach konkursu 2/1.1.1/2015 "Szybka ścieżka” dla dużych przedsiębiorstw w ramach Działania 1.1. "Projekty B+R przedsiębiorstw".
To zresztą nie pierwszy wygrany przez Newag konkurs na innowacje – wcześniej firma otrzymała m. in.
dofinansowanie do budowy swojego pierwszego tramwaju – Nevelo. Część mediów podała nawet, że dofinansowanie do budowy pociągu hybrydowego to element programu "Luxtorpeda", ale oczywiście trudno o tym mówić w przypadku programu "Szybka ścieżka” – rozpoczętego jeszcze w ubiegłym roku.