Newag podpisał z włoskim przewoźnikiem FSE z siedzibą w Bari umowę ramową na dostawę 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Od razu podpisano też pierwsze zamówienie, na pięć pociągów. Jak dowiedział się "RK", będą to zupełnie nowe pociągi Impuls II.
Za dostawę 15 ezt Newag może otrzymać 60 mln euro netto (ok. 263 mln zł). Umowa ramowa będzie obowiązywać przez pięć lat od jej zawarcia.
Jednocześnie spółka podpisała pierwszą umowę wykonawczą na dostawę 5 ezt w terminie 12 miesięcy. Jej wartość to 20 mln euro (87,6 mln zł). Spółka na każdy pociąg udzieli 30–miesięcznej gwarancji.
Pierwszy ezt na Zachód, z polskim sercem
To pierwszy wygrany przez Newag przetarg na dostawę ezt poza granicami naszego kraju. Nowosądecki producent pokonał w nim inną polską firmę – bydgoską Pesę. Jednocześnie trwa dostawa wąskotorowych pociągów spalinowych dla sycylijskiego przewoźnika FCE.
W rozmowie z "Rynkiem Kolejowym" prezes Newagu Zbigniew Konieczek podkreślił, że jest to pierwszy polski elektryczny zespół trakcyjny sprzedany na Zachód. Dotąd za granicę dostarczano pociągi spalinowe, głównie ze względu na różnice w systemach zasilania. Akurat we Włoszech ten problem nie występuje - podobnie jak w Polsce stosuje się tam napięcie 3kV.
- To będzie prawdziwie polski pociąg, z polskim sercem. Wszystkie najważniejsze podzespoły, w tym elektroenergetyka i sterowanie, zostaną wyprodukowane w Warszawie i Nowym Sączu - podkreślił Konieczek.
Ważne zamówienie na przyszły rok
Prezes Newagu nie ukrywa zadowolenia z podpisania kolejnej umowy na realizację dostaw w przyszłym roku. Na polskim rynku kolejowym będzie widoczne spowolnienie spowodowane opóźnionym startem nowej perspektywy unijnej. Tymczasem Newag radzi sobie bardzo dobrze. - Mamy już zamówienia na 800 mln złotych - mówi prezes Konieczek.
Firma dostarczy m. in. na zamówienie Samorządu Województwa Opolskiego pięć pociągów Impuls z opcją na dwa kolejne. Jest też blisko wygrania przetargu w Małopolsce.
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", do Włoch zostanie dostarczony nowy typ pojazdu o nazwie Impuls II. To następca sprzedawanego z sukcesem w ostatnich latach Impulsa. FSE zamówiło trzyczłonową wersję ezetów.