Czteroosiowa lokomotywa z zaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi zgodna z TSI 2014 to projekt, który wpisał się w innowacyjny charakter programu Innotabor NCBiR-u i zyskał dofinansowanie. Spółka Newag poinformowała właśnie, że rozpoczyna pierwsze prace nad lokomotywą. Jak określa ją firma, ma to być pierwszy na świecie pojazd tego typu.
Projekt Newagu
jest jednym z trzynastu wniosków, które zakwalifikowały się do dofinansowania w ramach pierwszego konkursu programu Innotabor. Prowadzi go Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, wspierając innowacyjne projekty w dziedzinie transportu szynowego. Głównym założeniem programu jest znaczące podniesienie poziomu innowacyjności i konkurencyjności polskiego przemysłu w zakresie tej branży oraz przemysłu z nią kooperującego, a także rozwój dziedzin nauki związanych z taborem szynowym.
Pierwsze umowy z NCBiR-emNewag zgłosił do programu projekt, który nazwał pierwszą na świecie 4-osiową lokomotywą z zaawansowanymi spalinowo-elektrycznymi wielosystemowymi układami napędowymi zgodną z TSI 2014. Obecnie NCBiR
jest w trakcie podpisywania umów z wykonawcami na przekazanie środków.
Warto też podkreślić, że wyłonione w konkursie projekty mają różne okresy realizacji, a termin zakończenia większości z nich przypada na lata 2020–2021. Ponadto, termin podpisania umowy nie determinuje terminu daty rozpoczęcia projektu, ponieważ zgodnie z regulaminem konkursu, wykonawcy mogli rozpocząć projekty już dzień po złożeniu wniosku o dofinansowanie. Zgodnie jednak z umową wykonawcy są zobowiązani do wdrożenia wyników projektu, poprzez wprowadzenie do własnej działalności, sprzedaż rozwiązania lub udzielenie licencji, w ciągu 3 lat od zakończenia realizacji projektu.
Jest też umowa z Newagiem
Udało się także podpisać umowę na dofinansowanie z Newagiem, stąd firma poinformowała 23 czerwca w komunikacie, że zarząd spółki podjął uchwałę o rozpoczęciu projektu prac rozwojowych innowacyjnej lokomotywy. – Rezultatem wykonania projektu będzie uzupełnienie oferty spółki o czteroosiową lokomotywę – czytamy w komunikacie.
Ma być ona w pełni zgodna z najnowszymi Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności, a także zdolna do poruszania się po pod różnymi systemami trakcyjnymi (prądu stałego i zmiennego) funkcjonującymi w Europie, jak też po niezelektryfikowanych odcinkach z wykorzystaniem jazdy na silniku spalinowym umożliwiając tym samym realizację lekkich prac manewrowych i jazd po bocznicach oraz zajazdów ze szlaku w przypadku braku zasilania trakcyjnego.
Produkt również eksportowy– Dysponując tego rodzaju lokomotywą spółka będzie w stanie rozszerzyć działalność w zakresie lokomotyw na rynku europejskim, oferując niedostępny dotychczas na rynku produkt. W ocenie spółki zapotrzebowanie na tego rodzaju produkt, poza Polską, istnieje w szczególności w krajach takich jak Republika Czeska, Słowacja i Niemcy – podaje Newag.
Szacowany koszt realizacji projektu wynosić ma ok. 32 mln zł. Dofinansowanie z Innotaboru ogłoszonego w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój wynosi z kolei 12,5 mln zł. Projekt ma być realizowany od 1 lipca 2017 roku do 28 lutego 2020 roku. Ponadto firma zobowiązuje się zapewnić trwałość efektów projektu przez okres 5 lat od dnia zakończenia realizacji lokomotywy.