Jak nieoficjalnie ustalił "Rynek Kolejowy", pozostałe dwie z pięciu lokomotyw Griffin, których nie odebrał Lotos Kolej, znajdą zatrudnienie w PKP Intercity. Trzy pozostałe już jeżdżą w Orlen Koltrans.
W styczniu Newag
wykupił z instytucji leasingującej pięć lokomotyw elektrycznych z silnikiem dojazdowym E4DCUd Griffin, których nie odebrał Lotos Kolej. Trzy z nich od razu wydzierżawił Orlen Koltrans, gdzie
z powodzeniem prowadzą pociągi. Nowosądecki producent był przekonany, że znajdzie również klienta na pozostałe dwa elektrowozy.
Wczoraj wieczorem w internecie opublikowany został film, przedstawiający lokomotywę Griffin w barwach PKP Intercity. Materiał jest już niedostępny, ale jak nieoficjalnie potwierdził "Rynek Kolejowy", były to testy jednej z dwóch lokomotyw, wykupionych przez Newag, prowadzone na potrzeby narodowego przewoźnika. Umowa dzierżawy pomiędzy Newagiem a PKP Intercity ma wkrótce zostać ogłoszona. Ilustrujące artykuł zdjęcie przedstawia testy pierwszego, prototypowego Griffina (E4MSU-001) z wagonami PKP Intercity, które
odbyły się w lipcu ubiegłego roku.
Griffiny mają wejść do eksploatacji w PKP Intercity najpóźniej od marcowej korekty rozkładu jazdy (11 marca) do obsługi pociągów Warszawa – Kraków. Według nieoficjalnych informacji "RK" będą prowadzić pociągi TLK Malinowski Warszawa – Kraków – Przemyśl.
Narodowy przewoźnik boryka się z brakiem lokomotyw, przede wszystkim szybkich, o prędkości maksymalnej 160 km/h. Powoduje to opóźnienia, gdy szybkie lokomotywy zastępowane są wolniejszym taborem. W końcu ubiegłego roku przewoźnik ogłosił przetarg na dzierżawę elektrowozów o prędkości maksymalnej 140 km/h, ale
został on unieważniony z powodu braku ofert. Teraz powtórzone z tzw. wolnej ręki zamówienie trafi w mniejszym zakresie (dwóch zamiast czterech sztuk) do Newagu.
Najprawdopodobniej to dopiero początek eksploatacji lokomotyw Griffin w PKP IC. Newag wygrał przetarg na dostawę dwudziestu tego typu lokomotyw i już
czeka na podpisanie umowy z nabywcą.