Producent Griffinów odniósł się do kwestii ograniczenia eksploatacji tych lokomotyw. Jego zdaniem mogą one jeździć po całej sieci, bo infrastruktura, która wymagałaby dodatkowego systemu sterowania (ERTMS) jeszcze nie powstała.
Przypomnijmy:
Newag wypowiedział w tym tygodniu umowę dzierżawy pięciu nowych lokomotyw Griffin spółce przewozowej Grupy Lotos. Producent wykupił też wyprodukowane przez siebie nowoczesne elektrowozy od instytucji finansującej –ING Lease. Spółka Lotos Kolej przesłała "Rynkowi Kolejowemu" obszerne wyjaśnienia w sprawie zerwania kontraktu na dostawę lokomotyw Griffin przez Newag. Przewoźnik tłumaczy, że nie mógł odebrać elektrowozów, bo brak systemu ETCS uniemożliwia eksploatację lokomotywy na większości polskiej sieci kolejowej. Lotos proponował nawet, że dopłaci za montaż systemu. Stanowisko Lotosu
opisaliśmy tutaj.
Jeszcze 1 lutego, pomimo nałożonych przez UTK ograniczeń w eksploatacji, trzy lokomotywy
odebrał Orlen Koltrans. Nie mamy jeszcze stanowiska tej spółki w sprawie, ale można wnioskować z tego, że istnieje inna interpretacja przepisów. Wyjaśnia to sam producent lokomotyw w przesłanym do Redakcji "Rynku Kolejowego" stanowisku.
Newag: Griffiny na całej sieci kolejowejJak czytamy w stanowisku, lokomotywy Griffin E4DCUd są lokomotywami dopuszczonymi do eksploatacji na całej sieci kolejowej Rzeczypospolitej Polskiej, jako lokomotywy zgodne z technicznymi specyfikacjami interoperacyjności (TSI), na podstawie zezwoleń wydanych przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego (UTK). Dokument ten może określać warunki użytkowania pojazdu, których treść wynika ze specyfikacji technicznej pojazdu i odnosi się do parametrów technicznych infrastruktury, po której może poruszać się pojazd.
Jak już wiemy, Griffiny nie zostały wyposażone w systemy ERTMS/ETCS, ponieważ Lotos tego nie wymagał. Jak tłumaczy Newag, "wobec takiej specyfikacji technicznej lokomotyw, zakres ich możliwości eksploatacyjnej nie obejmuje infrastruktury kolejowej, która łącznie spełnia następujące warunki: Infrastruktura spełnia przesłanki sieci bazowej, co zostanie potwierdzone w przewidzianym prawem trybie; jedynym systemem bezpieczeństwa eksploatowanym na infrastrukturze będzie system ERTMS, co oznacza, że infrastruktura sieci bazowej pozbawiona zostanie polskiego systemu bezpieczeństwa klasy B".
Infrastruktury sieci bazowej jeszcze nie ma Zdaniem Newagu z faktu, że "infrastruktura sieci bazowej w Polsce znajduje się w początkowej fazie budowy a system bezpieczeństwa klasy B zabudowany jest na całej sieci kolejowej zarządzanej przez PKP PLK jednoznacznie wynika, iż infrastruktura kolejowa na terenie Polski obecnie wskazanych warunków nie spełnia".
- W związku z powyższym, lokomotywy Griffin E4DCUd mogą być eksploatowane na całej infrastrukturze sieci kolejowej w Polsce zarządzanej przez PKP PLK - podsumowuje producent zaznaczając, że lokomotywy Griffin są w pełni przystosowane do montażu systemów ETCS/ERTMS, co sprawia, iż w razie zmiany parametrów technicznych infrastruktury w przyszłości lub preferencji danego klienta, mogą zostać w przedmiotowe systemy wyposażone.