Cztery scenariusze zmian dotyczących zakładu w Gliwicach przedstawił związkowcom zarząd Newagu. Wśród nich jest też likwidacja fabryki, czego obawiali się pracownicy. Zarząd zapewnia, że nie podjął jeszcze żadnych decyzji.
O planowanych zmianach w Newagu Gliwice (obecnie Newag Centrum Kompetencji Pojazdów Szynowych) - zakładzie znanym z produkcji i modernizacji lokomotyw - po raz pierwszy
informowaliśmy pod koniec kwietnia. Wiceprezes Newagu Bartosz Krzemiński, nadzorujący gliwicki zakład spółki, podał się wówczas do dymisji. Pracownicy fabryki kontaktowali się z "Rynkiem Kolejowym", informując o zbliżających się zwolnieniach i przenoszeniu produkcji do Nowego Sącza, ale spółka
nie potwierdziła tych informacji.
Cztery scenariuszeScenariusz likwidacji gliwickiego zakładu i przeniesienia produkcji do Nowego Sącza jest jednak jak najbardziej możliwy. To jedna z czterech możliwości, którą 5 maja przedstawiciele Newagu zaprezentowali związkom zawodowym. Drugi scenariusz zakłada funkcjonowanie w dotychczasowej formule. Trzeci możliwy wariant to sprzedaż lub wydzierżawienie zakładu obcemu inwestorowi, czwarty zakłada przeniesienie napraw lokomotyw spalinowych z Nowego Sącza do Gliwic. Spotkanie relacjonuje Śląsko-Dąbrowska Solidarność.
Jak czytamy w relacji, choć zarząd spółki zapewnił w trakcie spotkania ze związkami zawodowymi, że ostateczna decyzja nie została jeszcze podjęta, w ocenie związkowców najbardziej prawdopodobna jest likwidacja gliwickiego zakładu. – Już jakiś czas temu do Gliwic skierowany został pełnomocnik zarządu, który ma się zająć restrukturyzacją naszego zakładu. W rozmowach z nami nie ukrywa nawet, że ta restrukturyzacja ma polegać na likwidacji. Przed końcem kwietnia pracodawca, nie uwzględniając opinii związków zawodowych, zwolnił 23 osoby, w tym pracowników z długoletnim stażem istotnych dla realizowania bieżących zadań produkcyjnych oraz dodatkowo kilka osób zatrudnionych na czas określony – mówi Zbigniew Wnuk, wiceprzewodniczący NSZZ Solidarność w Newagu.
Przeniosą produkcję do Nowego Sącza?– Z naszych informacji wynika, że produkcja nowych lokomotyw w gliwickim zakładzie zostanie zakończona i przeniesiona do Nowego Sącza. Maszyny mają być wywiezione, a w Gliwicach zostanie wyłącznie dział konstrukcyjny – mówi Grzegorz Stański, przewodniczący NSZZ Pracowników Newag Centrum Kompetencji Pojazdów Szynowych.
Związki zawodowe działające w CKPS rozpoczęły 5 maja spór zbiorowy z pracodawcą. Domagają się m.in. osłon socjalnych dla pracowników, którzy stracą pracę w wyniku procesów restrukturyzacyjnych. - Nie rozumiemy, dlaczego zarząd chce likwidować coś, co dobrze działa i przynosi zyski. Jeśli jednak nie uda nam się przekonać pracodawcy do zmiany tej decyzji, mamy inne propozycje rozwiązań, które mogłyby uratować nasz zakład i miejsca pracy – wskazuje przewodniczący NSZZ Pracowników Newagu. Spółka posiada zakłady produkcyjne w Gliwicach i Nowym Sączu, w których łącznie pracuje ok. 1780 osób.
Aktualizacja: Komentarz Newag SA dot. sytuacji w zakładzie w Gliwicach.Analizy perspektyw rynku kolejowego i kierunki jego rozwoju są podstawą planowania strategicznego i decyzji biznesowych w naszej Spółce. W wyniku tych analiz Spółka będzie w najbliższych latach koncentrować się przede wszystkim na produkcji nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, rozwijaniu produkcji pojazdów metra oraz tramwajów. Dzięki temu NEWAG wzmocni swoją pozycję rynkową tam, gdzie trafią fundusze europejskie. Jednocześnie Spółka nie zaprzestanie świadczenia usług napraw czy produkcji lokomotyw elektrycznych, o ile będzie zapotrzebowanie na te usługi i produkty.
Ważnym czynnikiem rynkowym, ograniczającym zapotrzebowanie na usługi napraw lokomotyw, zarówno elektrycznych, jak i spalinowych, było rozpoczęcie wykonywania tychże napraw przez spółkę zależną od PKP CARGO S.A., czyli przez Spółkę zależną głównego zleceniodawcy na tymże rynku. Skutkiem tego znacząco zmniejszyła się ilość zamówień na naprawy także dla naszej Spółki. Według naszej oceny, sytuacje ta nie ulegnie zmianie przez najbliższe lata.
Podkreślamy, iż produkcja, modernizacja i naprawa lokomotyw, dotąd realizowane były zarówno w Nowym Sączu, jak i w Gliwicach. Zatem zmiany rynku dotykają obydwu naszych zakładów. Jedną z pierwszych konsekwencji tych zmian było podjęcie decyzji o zaprzestaniu napraw lokomotyw spalinowych w Nowym Sączu. Ograniczenie rynku ma również wpływ na decyzję o dostosowaniu wszelkich zasobów w zakładzie w Gliwicach do nowej sytuacji.
Wiemy, że zmiany na rynku napraw lokomotyw mogą budzić niepokój pracowników, ale zapewniamy, że Zarząd nie podjął jeszcze żadnych decyzji związanych z zakładem w Gliwicach, poza decyzją o przystąpieniu do opracowania możliwych scenariuszy rozwoju sytuacji rynkowej oraz opracowaniu analizy na temat możliwości dostosowania struktury firmy do nowej rzeczywistości rynkowej.
Zapewniamy, iż bacznie śledzimy ogłoszenia o przetargach na naprawy oraz produkcję lokomotyw, w których zamierzamy brać aktywny udział. Wedle naszej wiedzy, PKP Intercity w ciągu najbliższych dwóch lat zamierza zlecić naprawy czterdziestu siedmiu lokomotyw EP09 oraz czterdziestu trzech lokomotyw EU07 i EP07. Zamówienia te pozytywnie wpłynęłyby na sytuację naszej firmy, dlatego też podejmiemy wszelkie środki, aby je uzyskać.