Aż 600 mln złotych stanowi budżet dedykowanego dla taboru kolejowego programu Innotabor. Gdzie jeszcze branża kolejowa może pozyskać dofinansowanie? Opowiedział o tym podczas Europejskiego Forum Taborowego Piotr Pryciński z NCBR.
Trwa Europejskie Forum Taborowe - dorocznego wydarzenia TOR Konferencje skupiającego najważniejsze podmioty w branży taborowej w kraju i w regionie. Drugi dzień otworzył Piotr Pryciński, Zastępca Dyrektora Działu Zarządzania Projektami w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Przedstawił on programy rozwojowe, w których w najbliższych latach mogą wziąć udział firmy z branży kolejowej.- Naszą filozofią działania jest łączenie nauki z biznesem - mówił Pryciński.
NCBR działa od 2007 roku, a finansowanie projektów rozpoczął w roku nastęnym. Od tego czasu w szeroko pojętym obszarze transportu podpisanych zostało blisko 300 umów z na dofinansowanie w łącznej kwocie 1,755 mld złotych. Dla porównania, roczny budżet NCBR to od 4,3 do 5,8 mld złotych.
Beneficjenci projektów Narodowego Centrum Badań i Rozwoju mogą być przedsiębiorcy i jednostki naukowe. NCBR stara się o zwiększenie udziału w swoich projektach konsorcjów naukowo-biznesowych.
Ponad dwa miliardy w programach ogólnych
Piotr Pryciński zaprezentował dwa programy horyzontalne, które nie są dedykowane wyłącznie transportowi kolejowemu, ale w których jego zdaniem warto brać udział, ponieważ to szansa na dodatkowe środki dla branży. Pierwszy program to "Szybka Ścieżka", o budżecie aż 1,6 mld złotych, a drugi - Demonstrator, o budżecie ok. 0,5 mld złotych.
Aż 600 mln zł dedykowane dla taboru
Oprócz możliwości udziału w tych programach, transport kolejowy ma swój własny program sektorowy. To jeden z 10 programów branżowych uruchamianych przez NCBR. Budżet programu "Innotabor", jak został nazwany, to aż 600 mln złotych do wykorzystania przez branżę kolejową. Sektor transportu wesprze też program Innomoto o wartości 1 miliarda złotych.
Jak poinformował Pryciński, w tym roku powinno się udać ogłosić pierwszy konkurs w programie Innotabor o budżecie ok. 150 mln złotych. Obszary programu to Kolej Dużych Prędkości, tabor aglomeracyjny, pojazdy specjalne utrzymania i badania infrastruktury czy optymalizowanie procesów eksploatacji. - Będą one jeszcze doprezycowane z grupą inicjatywną, która opracowała studium programu - powiedział wicedyrektor w NCBR.
Dofinansowanie w najbliższych latach będzie można również uzyskać w ramach projektów, które NCBR prowadzi wspólnie z PKP Cargo (o wartości 30 mln złotych) oraz PKP PLK (o wartości 50 mln złotych). W tym drugim wypadku konkurs projektów ma się odbyć w III kwartale tego roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.