Dziewięć wniosków o udział wpłynęło w postępowaniu na modernizację linii kolejowej nr 7 od podwarszawskiego Otwocka do Lublina. To największy przetarg PKP PLK, o wartości ok. 3,5 mld złotych.
Modernizacja linii kolejowej nr 7 od podwarszawskiego Otwocka do Lublina ma trwać od 2017 do 2020 roku. Przetarg na modernizację linii kolejowej PKP PLK
rozpisały w grudniu. Potem nowy pełnomocnik ds. realizacji inwestycji, a obecnie członek zarządu PKP PLK Grzegorz Muszyński
zapowiedział przyspieszenie modernizacji. Jednym ze sposobów do osiągnięcia celu, a także do polepszenia warunków realizacji jest
podział ogromnego przetargu na mniejsze zamówienia częściowe.
Długotrwałe procedury podziału zamówienia wydłużyły czas trwania przetargu i dopiero teraz poznaliśmy firmy zainteresowane złożeniem ofert. To dopiero pierwszy etap postępowania. Nie lepiej jest z rozstrzyganiem
pozostałych ogłoszonych w ubiegłym roku postępowań. – Dla tych inwestycji nie zostały przygotowane dokumentacje, a rozstrzygnięcie przetargów zaplanowano dopiero na drugą połowę tego roku –
stwierdził nowy prezes PKP PLK Ireneusz Merchel.
Są firmy z Chin i KazachstanuOstatecznie postępowanie podzielono na aż 8 części (od A do H). Najwięcej chętnych – po 9 podmiotów – jest na zamówienie częściowe A i B. To pierwsze obejmuje wykonanie robót modernizacji linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock – Pilawa, a drugie – na odcinku Pilawa – Dęblin.
Obie części deklarują wykonać: Porr (Austria), PNiUIK Kraków, konsorcjum Aldesa – Poltores – Rubau – Rover Alcisa (Hiszpania), konsorcjum włosko–polsko–kazachskie Astaldi–PBDiM–CLF–Zhol Zhondeushi, konsorcjum Vias–Tesca–Electren (Hiszpania) oraz Intercor razem z PRM Mosty Łódź. Oprócz tego, na część A zgłosiły się firmy ZRK DOM w konsorcjum z Pozbud i Alusta, Budimex wspólnie z Ferrovial Agroman oraz konsorcjum Strabag – Torporjekt – BPK Poznań.
Część drugą zamówienia, oprócz pięciu pierwszych firm, chcą też wykonać konsorcja: Impresa – Pizzarotti – TSO SAS, ZUE – Strabag – PRK 7 oraz Mostostal Kraków – PKP Energetyka – Schwerbau.
Na część trzecią zamówienia, czyli wykonanie robót modernizacji na odcinku Dęblin – Lublin zgłosiły się konsorcja: Track Tec – Infrakol – Leonard Weiss – Intop, Budimex – Torpol, chińskie China NTIEC – China Railway Engineering, Trakcja PRKiI – Comsa,PRID – Strabag Hydrotech – Railway GfT, Astaldi – PBDiM – CLF – Zhol Zhondeushi, Saipem SPA – Impresa oraz firma Porr.
Hiszpanie wezmą najwięcej?Zamówienie częściowe D – wykonanie projektów i robót modernizacji linii kolejowej nr 7 w zakresie sterowania ruchem kolejowym wraz z teletechniką i ETCS na odcinku Otwock – Lublin – chcą wykonać tylko trzy podmioty: Bombardier ZWUS, Thales w konsorcjum z DP System oraz Siemens razem z KZA i Rail – Mi.
W zakresie Linii Potrzeb Nietrakcyjnych na odcinku Otwock – Pilawa (część E) zgłosiły się firmy: Energetyka Kaliska, El–In, AB Kauno (Litwa) oraz jedno konsorcjum: Aldesa – Poltores – Rubau – Rover Alcisa.
Najmniejsze zainteresowanie wywołała część dotycząca rozbiórki i budowy budynków na odcinku Otwock – Pilawa (część F) oraz Pilawa – Dęblin (część G). Chętny był tylko jeden podmiot – i znów jest to hiszpańskie konsorcjum Aldesa – Poltores – Rubau – Rover Alcisa, które chce wykonać prawie wszystkie części zamówienia. Tylko w przypadku rozbiórki i budowy budynków na odcinku Dęblin – Lublin (część H) będzie miała konkurencję – lubelski Max–Bud.
Jest finansowanieZaledwie kilka dni temu Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) udzielił PKP Polskim Liniom Kolejowym S.A. kredytu w wysokości 250 mln euro na modernizację 171 km linii kolejowej Warszawa – Lublin. Więcej na ten temat
przeczytasz tutaj.