Ustawa o transporcie kolejowym była zmieniana od 2003 roku dosyć często, nawet kilka razy w roku. Jednak takiej dużej zmiany jak ostatnia, tzw. „duża nowelizacja” dawno nie było. Pod koniec października Sejm uchwalił zmianę do Ustawy o transporcie kolejowym, która dotyczy w większym lub mniejszym stopniu wszystkich uczestników rynku kolejowego. Już 6 grudnia specjalistyczne seminarium na ten temat.
Tematyka zmian obejmuje m.in.:
- wprowadzenie jednolitego pojęcia infrastruktury kolejowej i zarządcy infrastruktury,
- wprowadzenie nowego pojęcia „infrastruktury usługowej” i operatora tej infrastruktury,
- nowe bardzo ważne brzmienie niektórych definicji jak np. zarządca, aplikant, przewozy lokalne, terminal towarowy, stacja itp.,
- zmiany w organizacji UTK (podległość i powoływanie Prezesa, wzmocnienie nadzoru, zmiany w procedurach),
- zmiany co do udostępniania infrastruktury kolejowej oraz zasady udostępniania infrastruktury usługowej,
- zmiany w finansowaniu infrastruktury.
Konsekwencje nowelizacji są bardzo poważne. Przede wszystkim zmieniają się, w kierunku bardziej powszechnym i niedyskryminującym, warunki dostępu przewoźników do wszelkiej infrastruktury. Oprócz ustanowienia kategorii obiektów infrastruktury usługowej, duże zmiany dotyczą bocznic kolejowych. Bocznice kolejowe będą musiały, jako infrastruktura kolejowa, określić swój status. Albo staną się liniami kolejowymi ze wszystkimi tego konsekwencjami, albo pozostaną bocznicami. Jednak na bocznicach, w nowym rozumieniu, dopuszczalne będą tylko manewry, a zatem nie będzie mógł być prowadzony ruch kolejowy.
W wyniku tej zmiany, jeśli dotychczasowe bocznice będą chciały udostępniać swoja drogę kolejową przewoźnikom, będą musiały stać się zarządcą infrastruktury zarządzającym linią kolejową. Ważne, że w tym przypadku obejmie je zwolnienie z podatku od nieruchomości i będą mogły korzystać z dopłat z budżetu na utrzymanie. Nie można przecenić znaczenia dla przewoźników kolejowych, którzy od lat walczyli o równy dostęp do różnych obiektów kolejowych (głównie tzw. infrastruktury punktowej), stworzenia „obiektów infrastruktury usługowej”. Terminale, myjnie, stacje pasażerskie, rozrządowe, manewrowe, punkty zaplecza technicznego, stacje paliw – to wszystko będzie musiało być udostępniane każdemu, kto zgłosi taką chęć na równych i niedyskryminujących zasadach. Oczywiście według określonych w Ustawie zasad udostępniania i opłat.
Tak jak przy niemal każdej nowości w organizacji pracy kolejnictwa, ze względu na złożoność branży, pojawia się w związku z ostatnią zmianą wiele pytań i wątpliwości w przypadku konkretnych podmiotów czy konkretnych lokalizacji. Trzeba czym prędzej rozpocząć dyskusje na ten temat, bo czasu jest niewiele. Mówiąc w uproszczeniu, ustawodawca daje przedsiębiorcom kolejowym 12 miesięcy na wdrożenie nowelizacji w życie.
Już 6 grudnia w Warszawie odbędzie się specjalistyczne seminarium "Zarządca infrastruktury kolejowej i użytkownik bocznicy w świetle nowelizacji Ustawy o transporcie kolejowym", organizowane przez Railway Business Forum, Tor-Audytor, IGTL oraz TOR Konferencje. Wezmą w nim udział eksperci z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, PKP SA, Tor-Audytor, TOR Certyfikacje oraz IGTL.
Więcej informacji - szczegółowy program i możliwość rejestracji: tutaj.