PKP PLK potwierdziło, że niezależnie od zakończenia prac studialnych nad wariantem modernizacji linii 202 na odcinku z Gdyni do Słupska, na odcinku Rumia – Wejherowo powstaną dwa dodatkowe tory dedykowane pociągom Szybkiej Kolei Miejskiej.
Obecnie wydzielone tory, z których korzysta Szybka Kolej Miejska, kończą się w Rumi, dalej, w kierunku Wejherowa, pociągi SKM korzystają z dwóch torów, po których kursują także pociągi dalekobieżne. Dla rozwijającego się Małego Trójmiasta Kaszubskiego (Rumia, Reda, Wejherowo) to sytuacja nieszczęśliwa zwłaszcza w sezonie, gdy liczba pociągów spółki PKP Intercity rośnie. Wówczas konieczne jest dopasowanie ruchu pociągów regionalnych do dalekobieżnych.
Do niedawna trwały dyskusje nad tym, czy wkład własny do unijnych środków na budowę osobnych torów do Wejherowa (po to by wydzielić SKM i pobudzić jej rozwój) powinien zapewnić marszałek województwa pomorskiego, czy może PKP PLK. Okazuje się, że w ramach wzrostu budżetu na modernizację linii 202, zauważalną w nowelizowanym Krajowym Programie Kolejowym, zrobi to PKP PLK. Przypomnijmy: na modernizację projektuje się wydatek rzędu 2 mld zł, zamiast 1,5 mld, o czym piszemy
tutaj.
– Na wcześniejszych etapach realizacji projektu analizowano różne warianty przebudowy linii 202 na odc. Gdynia Chylonia – Słupsk (w tym m.in. wariant zakładający pozostawienie bez zmian dwóch torów linii 202 na odc. do Wejherowa i jednego toru od Wejherowa do Słupska). W podsumowaniu tych analiz ustalono zasadność wybudowania: dodatkowej pary torów na odcinku z Rumii do Wejherowa, umożliwiającej wydzielenie dedykowanej pary torów dla ruchu aglomeracyjnego oraz dodatkowego drugiego toru pomiędzy Wejherowem a Lęborkiem. Te elementy w zasadniczy sposób wpłynęły na prognozowany budżet projektu – informuje Karol Jakubowski z biura prasowego PKP PLK.
Na odcinku Gdynia Chylonia – Wejherowo planowane jest rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego (który na obszarze aglomeracji trójmiejskiej realizowany jest aktualnie przez PKP SKM w Trójmieście) od pasażerskiego ruchu regionalnego i dalekobieżnego oraz ruchu towarowego. PKP PLK jako zarządca linii 202 będzie więc beneficjentem środków unijnych na tym projekcie.
Prawdopodobnie w ramach dobudowy dwóch nowych torów na odcinku Rumia – Reda powstanie też nowy przystanek osobowy Reda Bucza. Ponadto myśli się o przystanku Rumia Biała Rzeka.