Resort infrastruktury zamierza wspierać przenoszenie transportu towarów z dróg na koleje. W tym celu oprócz inwestycji w infrastrukturę rozważa się także kontynuowanie ulgi intermodalnej.
Polityka transportowa państwa, potwierdzona w zapisach Strategii Rozwoju Transportu zakłada dążenie do stworzenia warunków sprzyjających przenoszeniu przewozów z dróg na kolej, w szczególności na odległości powyżej 300 km. Rząd odnosi te działania do każdej formy transportu kolejowego, a nie wyłącznie transportu intermodalnego. Za najważniejszą barierę ministerstwo infrastruktury uważa obecnie stan techniczny sieci kolejowej.
- Zidentyfikowane bariery rozwoju transportu intermodalnego są identyczne jak bariery rozwoju innych przewozów towarowych koleją. Dlatego działania ukierunkowane są na poprawienie warunku przewozu wszystkich towarów koleją, w tym podnoszeniu prędkości handlowej przewozu. W tym kontekście nie przewiduje się działań legislacyjnych mających na celu odmienne traktowanie przewozów intermodalnych – wyjaśnia Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.
Najpierw infrastrukturaDziałania rządu skupiają zatem na modernizacji infrastruktury kolejowej. Ponad to planowane jest wsparcie rozbudowy sieci terminali intermodalnych o czym pisaliśmy
tutaj.
Raport przygotowany na zlecenie Rady ds. Transportu Intermodalnego powołanej przy ministerstwie ds. transportu stwierdził że jedną z barier rozwoju transportu multimodalnego wykorzystującego pociągi, jest wysoki koszt dostępu do infrastruktury kolejowej w porównaniu do opłat za jazdę autostradami. Z tego powodu w Polsce bardziej opłaca się przewozić kontenery ciężarówkami. Zespół ekspertów zaleca wprowadzenie porównywalnych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej i drogowej dla przewozu jednostki intermodalnej przy porównywalnych parametrach ruchu. O zaleceniach Rady pisaliśmy na Rynku Kolejowym
tutaj.
Przewozy traktowane tak samo Ministerstwo infrastruktury wyjaśnia że obecnie nie jest możliwe wyodrębnienie intermodalu jako odrębnej kategorii przewozów kolejowych. Stawki są ustalane w oparciu o takie parametry jak masa pociągu lub jakość infrastruktury, a nie kategoria przewozu.
- Zasady ustalania opłat za udostępnianie infrastruktury kolejowej reguluje rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/909 z 12 czerwca 2015 r. w sprawie zasad obliczania kosztów, które są ponoszone bezpośrednio jako rezultat przejazdu pociągu. Rozporządzenie nie zezwala na stosowanie odrębnych zasad naliczania opłat w odniesieniu do konkretnego rodzaju przewozów – tłumaczy rzecznik MIiB.
Możliwa kontynuacja ulgi Resort infrastruktury zdaje sobie jednak sprawę, że niższe koszty dostępu do infrastruktury powodują że przewoźnicy drogowi są bardziej konkurencyjni niż transport intermodalny wykorzystujący koleje. Taka sytuacja utrudnia realizację strategii zakładającej przenoszenie przewozu towarów z dróg na kolej. Dlatego rozważany jest pomysł kontynuowania przyznawania taryfowej „ulgi intermodalnej”.
- W ramach umowy zawartej między Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa a PKP PLK SA o dofinansowanie z budżetu państwa kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową i jej ochrony w okresie 01.01.2014 r. - 31.12.2016 r., w latach 2015 i 2016 zostały uwzględnione środki w wysokości 25 mln zł, które umożliwiają PKP PLK przyznawanie w ramach rozkładów jazdy 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017 ulgi intermodalnej dla kolejowych przewoźników towarowych – zapewnia Elżbieta Kisil.
Decyzje odnośnie stosowania ulgi w kolejnych latach zapadną w 2016 r.