Partnerzy serwisu:
Biznes

Możliwa ulga intermodalna w kolejnych latach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
02-02-2016
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Możliwa ulga intermodalna w kolejnych latach
fot. Łukasz Kuś
Resort infrastruktury zamierza wspierać przenoszenie transportu towarów z dróg na koleje. W tym celu oprócz inwestycji w infrastrukturę rozważa się także kontynuowanie ulgi intermodalnej.

Polityka transportowa państwa, potwierdzona w zapisach Strategii Rozwoju Transportu zakłada dążenie do stworzenia warunków sprzyjających przenoszeniu przewozów z dróg na kolej, w szczególności na odległości powyżej 300 km. Rząd odnosi te działania do każdej formy transportu kolejowego, a nie wyłącznie transportu intermodalnego. Za najważniejszą barierę ministerstwo infrastruktury uważa obecnie stan techniczny sieci kolejowej.

- Zidentyfikowane bariery rozwoju transportu intermodalnego są identyczne jak bariery rozwoju innych przewozów towarowych koleją. Dlatego działania ukierunkowane są na poprawienie warunku przewozu wszystkich towarów koleją, w tym podnoszeniu prędkości handlowej przewozu. W tym kontekście nie przewiduje się działań legislacyjnych mających na celu odmienne traktowanie przewozów intermodalnych – wyjaśnia Elżbieta Kisil, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Najpierw infrastruktura


Działania rządu skupiają zatem na modernizacji infrastruktury kolejowej. Ponad to planowane jest wsparcie rozbudowy sieci terminali intermodalnych o czym pisaliśmy tutaj.

Raport przygotowany na zlecenie Rady ds. Transportu Intermodalnego powołanej przy ministerstwie ds. transportu stwierdził że jedną z barier rozwoju transportu multimodalnego wykorzystującego pociągi, jest wysoki koszt dostępu do infrastruktury kolejowej w porównaniu do opłat za jazdę autostradami. Z tego powodu w Polsce bardziej opłaca się przewozić kontenery ciężarówkami. Zespół ekspertów zaleca wprowadzenie porównywalnych opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej i drogowej dla przewozu jednostki intermodalnej przy porównywalnych parametrach ruchu. O zaleceniach Rady pisaliśmy na Rynku Kolejowym tutaj.

Przewozy traktowane tak samo

Ministerstwo infrastruktury wyjaśnia że obecnie nie jest możliwe wyodrębnienie intermodalu jako odrębnej kategorii przewozów kolejowych. Stawki są ustalane w oparciu o takie parametry jak masa pociągu lub jakość infrastruktury, a nie kategoria przewozu.

- Zasady ustalania opłat za udostępnianie infrastruktury kolejowej reguluje rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/909 z 12 czerwca 2015 r. w sprawie zasad obliczania kosztów, które są ponoszone bezpośrednio jako rezultat przejazdu pociągu. Rozporządzenie nie zezwala na stosowanie odrębnych zasad naliczania opłat w odniesieniu do konkretnego rodzaju przewozów – tłumaczy rzecznik MIiB.

Możliwa kontynuacja ulgi


Resort infrastruktury zdaje sobie jednak sprawę, że niższe koszty dostępu do infrastruktury powodują że przewoźnicy drogowi są bardziej konkurencyjni niż transport intermodalny wykorzystujący koleje. Taka sytuacja utrudnia realizację strategii zakładającej przenoszenie przewozu towarów z dróg na kolej. Dlatego rozważany jest pomysł kontynuowania przyznawania taryfowej „ulgi intermodalnej”.

- W ramach umowy zawartej między Ministerstwem Infrastruktury i Budownictwa a PKP PLK SA o dofinansowanie z budżetu państwa kosztów zarządzania infrastrukturą kolejową i jej ochrony w okresie 01.01.2014 r. - 31.12.2016 r., w latach 2015 i 2016 zostały uwzględnione środki w wysokości 25 mln zł, które umożliwiają PKP PLK przyznawanie w ramach rozkładów jazdy 2014/2015, 2015/2016 i 2016/2017 ulgi intermodalnej dla kolejowych przewoźników towarowych – zapewnia Elżbieta Kisil.

Decyzje odnośnie stosowania ulgi w kolejnych latach zapadną w 2016 r.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

MIB nadal chce powrotu „Hańczy” na Litwę

Pasażer

MIB nadal chce powrotu „Hańczy” na Litwę

Kasper Fiszer 06 lutego 2017

Będzie elektryfikacja odcinka Węgliniec – Görlitz?

Infrastruktura

Rząd planuje wydać 1 mld zł na inwestycje w intermodal

Prawo i polityka

MIB: Lepsza oferta kolejowa z Niemcami

Prawo i polityka

MIB: Lepsza oferta kolejowa z Niemcami

inf. prasowa 30 listopada 2016

PKP Intercity rozważa zakup kolejnych Dartów

Prawo i polityka

PKP Intercity rozważa zakup kolejnych Dartów

Martyn Janduła 16 listopada 2016

Zobacz również:

MIB nadal chce powrotu „Hańczy” na Litwę

Pasażer

MIB nadal chce powrotu „Hańczy” na Litwę

Kasper Fiszer 06 lutego 2017

Będzie elektryfikacja odcinka Węgliniec – Görlitz?

Infrastruktura

Rząd planuje wydać 1 mld zł na inwestycje w intermodal

Prawo i polityka

MIB: Lepsza oferta kolejowa z Niemcami

Prawo i polityka

MIB: Lepsza oferta kolejowa z Niemcami

inf. prasowa 30 listopada 2016

PKP Intercity rozważa zakup kolejnych Dartów

Prawo i polityka

PKP Intercity rozważa zakup kolejnych Dartów

Martyn Janduła 16 listopada 2016

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5