Zakończyła się rozpoczęta w 2014 r. odbudowa mostu na Nysie Łużyckiej pomiędzy Bielawą Dolną a Horką. Nowy obiekt ułatwi komunikację pomiędzy Polską a Niemcami – na razie umożliwi sprawniejszy przewóz towarów, ale w przyszłości ma być również fragmentem pasażerskiego ciągu Wrocław – Berlin. Inwestycja kosztowała 20 mln zł.
PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły dziś ruch na granicznym odcinku Bielawa Dolna – Horka. Przez dwa lata budowano tam nowy most na Nysie Łużyckiej, w związku z czym ruch na ważnym korytarzu towarowym Polska – Niemcy był prowadzony objazdem. Pociągi musiały pokonywać dodatkowe 57 km. Roboty były jednak konieczne ze względu na zły stan techniczny rozebranego obiektu, który skutkował znacznym obniżeniem przepustowości. Pierwszym pociągiem przejeżdżającym przez granicę był specjalny kurs Kolei Dolnośląskich obsługiwany jednostką SA139-014.
PLK czeka na elektryfikację odcinka niemieckiego
– Na starym moście czynny był tylko jeden tor, prędkość zmniejszona była do 50 km/h, ograniczony był też nacisk na oś – wyliczał podczas konferencji prasowej w Bielawie Dolnej Jerzy Dudek, kierownik kontraktu z ramienia PKP PLK. Na nowym moście prędkość dopuszczalna wynosi 120 km/h, wprowadzono też standardowe normy nacisku. Czynne są oba tory.
Choć realizowana przez PKP PLK inwestycja objęła elektryfikację, z granicznego odcinka nie mogą na razie korzystać pociągi elektryczne. Nie ukończono bowiem części zadania realizowanej po stronie niemieckiej przez tamtejszego zarządcę infrastruktury. – Pełna funkcjonalność zostanie osiągnięta po realizacji przez stronę niemiecką elektryfikacji odcinka Horka – granica państwa. Osiągniemy wówczas nową jakość przewozów zarówno w ruchu pasażerskim, jak i towarowym – ocenił Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.
Z Wrocławia do Berlina przez Bielawę Dolną?
Dobre parametry techniczne wyremontowanego szlaku Węgliniec – Bielawa Dolna – granica państwa – Horka mają bowiem umożliwić wykorzystanie odcinka przez pociągi pasażerskie, choć od lat trasa ta służyła tylko przewoźnikom towarowym. – Po ukończeniu inwestycji po stronie niemieckiej przejazd z Wrocławia do Berlina będzie zajmował 3,5 godz. – mówił bowiem Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego. Podkreślał on, że podniesienie parametrów technicznych i zakończenie objazdów pomoże też regionowi w rozwijaniu eksportu do Niemiec.
Polska część inwestycji kosztowała ok. 20 mln zł netto, z czego ok. 10 mln pochodziło z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013. Roboty zrealizował zawierciański Intercor. – Proces inwestycyjny udało się zakończyć w szybkim czasie – ocenił Andrzej Bittel. – Cały korytarz E30 na terenie województw opolskiego i dolnośląskiego jest teraz zmodernizowany w stu procentach – uzupełnił Jerzy Dudek.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.